Modellen får lärarna att reflektera över sitt eget lärande

På Stapelbäddsskolan i Malmö får elevernas diskussioner ta mer plats än den traditionella räkningen i matteboken. Genom att arbeta enligt modellen tänka, resonera och räkna (TRR) får eleverna sätta ord på vad de ser, vilket i sin tur även ger eleverna språkliga vinster. För lärarna innebär det också viktig avsatt tid för att reflektera kring sitt eget lärande.

Torsdagseftermiddagarna på Stapelbäddsskolan är nästan heliga för mattelärarna Lis-Marie Weije, Azita Rouhi och Magnus Göransson. Då finns avsatt tid för att tillsammans planera och reflektera kring matteundervisningen för årskurs 1, vilket är en grundläggande del i arbetet med TRR. Den forskningsbaserade undervisningsmodellen är framtagen av Nationellt centrum i matematik och har även en tillhörande kompetensutvecklingsmodell.

– Det är en värdefull timme, för det kommer upp många tankar och nya idéer. Där finns också utrymme att prata om saker som kanske inte gått som planerat och att tillsammans hitta lösningar. Då är det en enorm styrka att vara tre lärare som kan slå sina kloka huvuden ihop, säger Magnus Göransson.

Läs vidare [Pedagog Malmö]