Göran Emanuelsson-stipendiet 2024 tilldelas
Moa Palm och Susann Larsson
för arbetet Samband mellan representations- och samtalsmönster – En empirisk studie om matematikundervisning i årskurs 4–6
Det examensarbete som tilldelas 2024 års stipendium handlar om sambandet mellan användning av representationer i matematik och de samtal som utspelas i matematikklassrummet. Arbetet tar avstamp i frågor som är aktuella både i praktiken och inom den matematikdidaktiska forskningen. Det är teoretiskt väl underbyggt såväl vad gäller synen på användning av representationer och representationsmönster i matematik som i beskrivningen av olika samtalspraktiker.
Tidigare forskning har påvisat fördelar med användning av multipla representationer och framhållit utforskande samtal som ett ideal. Det här arbetet är originellt genom att dessa två dimensioner av klassrumspraktiken ställs mot varandra. Genom observationer i 12 olika klasser i årskurs 4–6 kunde de två dimensionerna observeras och analyseras. Resultaten visar att användningen av få representationsformer tenderar att hänga samman med traditionella samtalspraktiker men att flera representationsformer förefaller stimulera samtal av mer utforskande karaktär.
Arbetet visar stor noggrannhet och precision. Sammantaget utgör arbetet intressant och relevant läsning för matematiklärare och lärarutbildare i matematikdidakatik.
Länk till arbetet
diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1875946&dswid=-4161