20 oktober
16:00 – 17.30
Olof Dahl: Spacing och interleaving – om det skall nötas skall det göras smart
Spacing och interleaving, att öva utspritt över tid och att blanda uppgiftstyper, är två metoder som i experiment visat sig förbättra elevprestationerna väsentligt. Trots detta utnyttjas metoderna endast sparsamt i matematikläromedel. Jag kommer att sammanfatta forskningen inom detta område, och diskutera mina erfarenheter av olika försök med att införa mer spacing och interleaving i undervisningen. Det är ingen mirakelmedicin som kommer lösa alla problem i matematikundervisningen, och som alltid finns det saker att tänka på. Därför kommer jag också att ta upp svagheter, problem med införande och vad som inte är undersökt.
Föreläsningen vänder sig till lärare i alla stadier.
Olof Dahl är lärare i vid Franklins gymnasium i Mölndal. Han är doktor i oceanografi och har bland annat tidvis drivit Facebookgruppen Matematikdidaktisk läsning för gymnasiet, och är särskilt intresserad av forskning i gränslandet mellan didaktik och psykologi. Olof är också en av moderatorerna i Facebookgruppen Matematikundervisning.
Film
Powerpoint
Powerpoint från presentationen