Ett stort tack till
Douglas Oredsson, klass 6, Markaryds skola, Markaryd
Emil Gevorgyan, klass 7a, Växthusets skola, Mölndal
som har skickat in lösningsförslag.
Lösning på problem 1
Svar: 38, 209, 2, 193, 360, 1608
Både Douglas och Emil har olika tolkningar av frågeställningen.
Emil placerar bara in en symbol men väljer att sätta in den även mellan 2 och 0, tex. 2 + 018. Men ett tresiffrigt tal kan inte börja på 0 så den placeringen är inte tillåten
Douglas använder en av symbolerna men placerar in den flera gånger och skickar in följande lösning. Det ger bara tre svar: 20 + 1 + 8 = 29, 20 – 1 – 8 =11 och 20·1·8 = 160
Lösning på problem 2
Svar: 2018
Ett lätt problem som både Douglas och Emil löste korrekt. Så här ser Emils lösning ut
2018 2018 2018 2018 2018 ….(2018ggr)
Det blir 2018 stycken 1:or. Summan blir 2018X1=2018.
Och här kommer Douglas lösning
Lösning på problem 3
Svar: 46 cm
Här har vi inte fått in något korrekt svar. Douglas har en bra strategi. Han konstaterar att
452 =2025, omvandlar nio kvadrater till en större kvadrat och får då 2025 – 9 + 1 = 2017.
Vi får istället pröva med 462 = 2116. För att få 2018 måste vi omvandla 98 små kvadrater till större kvadrater. Om vi av 2×2 kvadrater med sida 1 bildar en kvadrat en kvadrat med sida 2 så minskar det totala antalet kvadrater med 3.
Gör vi motsvarande operationer med 3 x 3 kvadrater med sida 1 så minskar antalet kvadrater med 8 och med 4 x 4 kvadrater med sida 1 blir minskning 15 kvadrater.
Vi kan ta bort 98 kvadrater genom att sex stycken 4 x 4 kvadrater omvandlas till sex kvadrater med sida 4 och en 3 x 3 kvadrat omvandlas till en större kvadrat med sida 3.
Innehåll: Lena Trygg
Innehåll: Susanne Gennow