Inga hållbara argument för betyg redan i fjärde klass

Utredningen bakom förslaget om betyg i fjärde klass är ­bristfällig. Det vetenskapliga stödet för tidiga betyg är mycket svagt. ­Skolans ­reformarbete bör i stället inriktas mot att stärka lärares kompetens genom t ex satsningar som Matematiklyftet, skriver Kungliga Vetenskapsakademiens arbetsgrupp Framtidens skola.

»»» Inga hållbara argument för betyg redan i fjärde klass [DN]

»»» Betyg i årskurs fyra sågas [TV4]

»»» Tidiga betyg underkänns av forskare [SVT]

»»» Tidiga betyg underkänns av forskare [Aftonbladet]

»»» Replik: ”Betygsfrågan tillmäts alldeles för stor vikt” [DN]

»»» Slutreplik: ”Det finns hållbara argument mot tidiga betyg” [DN]

»»» Forskare: Betyg inte viktiga för elevernas kunskaper [Sveriges Radio]

»»» Sverige varnas för snabb betygsreform [SvD]

»»» Björklund viftar bort betygsrapport [SVT]

»»» Lärarförbundet: Det är fruktansvärt nonchalant [SVT]

»»» En betygsstrid för mycket [DN]

»»» Varifrån kommer allt detta vetenskapsförakt? [Nerikes Allehanda]

»»» Folkpartiet hittar forskningsstöd i rapport från 1935 [Sydsvenskan]