Idébanken

30 januari 2025
16:00 – 17.30

Systematiskt förbättringsarbete i förskolan i Askersund med inriktning på matematik

Seminariet leds av Andreas Widlund, utvecklingsledare i Askersunds kommun och universitetsadjunkt vid Örebro universitet.

I seminariet kommer Andreas att presentera hur de under drygt tre års tid har arbetat med undervisningsförbättring i förskolan i Askersund.
Hans arbete med förskolan har tagit avstamp i de besök han gjort i kommunens förskolor. Där har han deltagit när pedagogerna undervisat barngrupper. Besöken har varit kopplade till det systematiska kvalitetsarbetet och följts av ett fördjupat samtal kring matematiklärandet som möjliggjordes under genomförd aktivitet. Samtalen och reflektionerna tillsammans med pedagogerna har utmynnat i en idébank som utgår från dessa aktiviteter. Idébanken har distribuerats till förskolans personal och är tänkt att fungera och fungerar som ett planeringsunderlag.

Ovan nämnda har varvats med föreläsningar, föreläsningar av Andreas tillsammans med förskolelärare samt erfarenhetsutbyte mellan förskolor.  I hela projektet har inriktningen varit att förbättra den undervisning som sker i våra förskolor.

I planeringen av undervisningen ska fokus läggas på att skapa lärandesituationer som möjliggör att matematiklärandet kan växa fram utifrån barnens nyfikenhet och kompetens. Vilka materialiteter behövs och vilka aktiviteter främjar att barnen får uppleva-, lära- och samtala om matematik? Vilka begrepp kan pedagogerna använda och vilka frågor kan ställas till barnen för att katalysera upptäckandet i och med det lärandet? Idébankens fördjupade reflektioner kring matematikundervisningen är tänkt att skapa handlingsberedskap inför det pedagogen möter i kommentarer från barnen, i dialogen med och mellan dem samt i deras agerande. Det spontana kan då rymmas i det planerade och matematiklärandet möjliggörs i gruppen och för det enskilda barnet.