nr 1, 2025

Inledaren

Hur lika måste det vara för att vara rättvist?
Helena Eriksson & Carina Nilsson
Den här artikeln handlar om möjligheter och utmaningar för barn i åldrarna fyra till åtta år. De fick arbeta med olika fördelningsdilemman och visade då förmåga till både matematiska och etiska resonemang i sina lösningsprocesser.

Färsk forskning: Elevers självbild i matematik
Rimma Nyman
Elevers självbild är grundläggande för framgångsrikt matematiklärande. Begreppet självbild härstammar från psykologin och beskriver uppfattningar om egna förmågor inom ett område. Begreppet innefattar både självuppfattning och självtillit, och används i forskningen för att förstå faktorer som akademisk prestation, motivation och välbefinnande i skolan.

Från lek till logiskt tänkande
Cecilia Christiansen & Dagmar Neuman
Efter att ha läst Dagmar Neumans Landet Längesen blev Cecilia Christiansen intresserad av strategin transformationer som tas upp i läromedlet. Hon sökte upp Dagmar och fick ett givande samtal som hon här delar med sig av för att göra Dagmars tankar tillgängliga även för andra lärare.

Det är roligt och lite pirrigt
Sven Terlegård & Björn Terlegård
I projektet Matteklubben utforskas användning av muntliga presentationer som stöd och bedömning i lågstadiet.

Om Matematikbiennalen 2026
Tävling: Vår bästa mattelektion och Dags att anmäla ditt bidrag

Laborativ matematikundervisning – är kanske inte som du tror?
Linda Steiner & Jonna Tengström
Två studenter fick under utbildningen upp ögonen för vad ett laborativt arbetssätt innebär. De undersökte då hur lärare med olika lång tid i yrket ser på laborativ matematikundervisning och användning av pedagogiska material.

GeoGebra Tips #4: Skapa en interaktiv lektion
Jonas Hall

Kängurusidan: Nytt år med nya Känguruproblem!
Ulrica Dahlberg
Just nu pågår ett intensivt arbete med den svenska översättningen av årets tävlingsproblem samtidigt som vi förbereder lösningar och Arbeta vidare-förslag inför tävlingsdagen den 20 mars. Vi vill uppmuntra er att använda tidigare års problem året om. Det finns numera en skattkista – cirka 3 000 tävlingsproblem att välja bland.

Uppslaget: Algebraiska uttryck
En algebraisk bokstav symboliserar i skolmatematiken alltid ett tal – oftast ett antal. I den här aktiviteten kopplas algebraiska uttryck istället till arean av geometriska former. Eleverna utgår från att studera hur formen ser ut och vilka delar den består av, och beskriver arean med hjälp av algebraiska uttryck.
Uppslaget: Algebraiska uttryck

Vi har läst: Utfordringer og muligheder i gymnasial matematikvejledning – detektion, diagnosticering og intervention
Linda Marie Ahl
Är du matematiklärare och undervisar på gymnasiet eller i senare delen av grundskolan? Är du intresserad av att få veta mer om hur matematikdidaktisk teori kan stödja dig i att utveckla din undervisningspraktik? Vill du vara säker på att den teorin är solid, alltså att det finns forskning som stödjer teorin? Vill du få uppslag och inspiration för hur du kan omsätta teorin i din praktik? Då är detta en bok för dig.

Att undervisa för förståelse
Jan Olsson, Maria Larsson & Carina Granberg
Vad innebär det att förstå något och hur genomförs undervisning som leder till förståelse? Författarna redovisar här insikter från ett projekt där de undersöker effekten av retrieval practice, även kallat testbaserat lärande.

Generera exempel
Emelie Reuterswärd
För att lära sig matematik behöver man få en djup och nyanserad förståelse för matematiska begrepp. Genom att strukturerat låta elever generera exempel och icke-exempel kan deras begreppsförståelse både synliggöras och vidgas.

Ett oändligt torn av exponenter
Christian Azar
Här beskrivs en ekvation som det är lätt att fascineras av. Den innehåller inte bara en hel del matematiskt finlir utan också vackra mönster som ligger begravda i dess rötter. Vi tas ut på en resa som börjar i ett torn av exponenter och slutar i fascinerande fraktala mönster.

Från förundran och utforskande till generalisering
Ali Ludvigsen
När vi på NCM förberedde 2024 års adventskalender, frågade vi mest på skoj Pedram Hatami om han hade en lösning på problem 22. Till vår förvåning berättade han att hans arbetskamrat Ali Ludvigsen hade skrivit en hel artikel om just det problemet – på norska, och nu har vi översatt den.

Problemlösning med digitala verktyg
David Taub
Författaren hittade ett intressant problem i en Facebookgrupp. Här funderar han på hur elever skulle kunna lösa problemet med hjälp av digitala verktyg.

Klotets volym och area med hjälp av geometriska bevis
Daniel Lindgren
Elever kan med grundläggande matematik medverka i resonemang som härleder klotets volym och area. Med bilder och modeller går det att åskådliggöra de geometriska bevis som formulerades för ett par tusen år sedan.

Problemavdelningen: Bråkiga problem
Jenny Karlsson & Annalena Önnhed
Tal i bråkform och bråkräkning är en utmaning för många elever. I följande problem kan elever möta bråk som på olika sätt ger dem möjlighet att vidga förståelsen för bråkbegreppet.
Problemavdelningen: Bråkiga problem

Redaktion

Cecilia Kilhamn

Lena Nilsson

Ansvarig utgivare

Peter Nyström