Om lärares lärande ska upplevas meningsfullt är det viktigt att de själva får vara med och fatta beslut om kompetensutvecklingens innehåll. Då kan de utgå från verkliga problem som de upplever i undervisningen, konstaterar forskaren Peter Johannesson.
I sitt tidigare arbete som lärare på en gymnasieskola tyckte Peter Johannesson själv att det var stimulerande att delta i olika former av kompetensutveckling. Men han har också varit med om att samarbetet med kollegor inte fungerar så bra. Därför ville han ta reda på vad det är som gör att det ibland fungerar bra och ibland mindre bra när lärare ska lära tillsammans. I sin avhandling har Peter Johannesson undersökt hur lärares lärande sker i vardagen på skolan när de gemensamt arbetar med att förbättra sin undervisning genom aktionsforskning. Han har bedrivit forskningen på sin egen skola och har haft en dubbel roll både som forskare och som processledare för lärarna. Att avhandlingen har blivit utsedd till Lärarpanelens favorit ser han som en ära.
– Det var ju drivkraften och ambitionen med att ge sig in i doktorandarbetet – att få bidra till att göra skolan bättre för lärare och elever.
Läs vidare [Skolporten]