OBS! Kursen är fullbokad!
Utbildningen riktar sig till dig som efter genomgången kurs ska kunna leda studiecirkel om Förstå och använda tal – en handbok i den egna skolan, skolområdet eller kommunen. Kursen innefattar fördjupning i bokens innehåll i föreläsningar och i praktiskt arbete.
För att ha en gemensam grund att utgå från förutsätts att kursdeltagarna är väl förtrogna med materialets olika delar, det matematikdidaktiska innehållet samt har med egen bok till kursen.
Boken ger stöd i arbetet med individuella utvecklingsplaner, skriftliga omdömen och åtgärdsprogram, läsa-skriva-räkna-satsningen och i implementeringen av de nya målen och proven i matematik för årskurs 3 och i arbetet med sådana missuppfattningar som diskuterats i analyserna av TIMSS 2007.
Datum
29 – 30 september 2011
Program
Dag 1 | 09.30 | Kaffe |
10.00 | Introduktion Föreläsning med aktiviteter Forskningsbakgrund, kritiska punkter, aspekter av taluppfattning, undervisning och lärande, erfarenheter från TIMSS Föreläsning med aktiviteter Studiecirkeln som arbetsform, studieplan, dokumentation, reflektion |
12.30 | Lunch |
13.30 | Grupparbete, inkl kaffe: Att leda studiecirkel; problemlösning |
15.30 | Återsamling: redovisning, diskussion. Inför dag 2 |
16.30 | Avslutning |
Dag 2 | |
08.30 | Föreläsning med aktiviteter: Förstå hela tal samt Uppskattning |
10.00 | Kaffe |
10.30 | Föreläsning med aktiviteter Förstå tal i bråkform Uppskattning |
12.00 | Lunch |
13.00 | Introduktion – gemensam webbplats Grupparbete, inkl kaffe: Studiecirkelns innehåll |
14.45 | Återsamling: Redovisning, diskussion |
15.45 | Utvärdering |
16.00 | Avslutning |
Kurskostnad
3 400 kr, exkl moms. För- och eftermiddagskaffe ingår. Hotell ingår ej.
Plats
NCM, Vera Sandbergs Allé 5 A Göteborg
Anmälan
Obs för att din anmälan ska vara giltig behövs följande information:
- Namn
- kommun
- telefon
- e-postadress
- organisationsnummer
- faktureringsadress
- ev referensnummer
Anmälan är bindande men kan överlåtas.
OBS! Kursen är fullbokad!
Frågor om anmälan
Ann-Charlotte.Forslund@ncm.gu.se
Frågor om program
Berit Bergius@ncm.gu.se och Gorel.Sterner@ncm.gu.se
Föreläsare och kursledare
Berit Bergius
Berit är lågstadielärare med lång erfarenhet från grundskolans åk 1–6. Hon har en didaktisk påbyggnadsutbildning med matematik som huvudinriktning. Hon har varit handledare i lärarutbildningen och är verksam vid NCM med kompetensutveckling för lärare. Hon är en av författarna till boken Hur många prickar har en gepard? och ingick i redaktionen för Förstå och använda tal – en handbok.
Görel Sterner
Görel är lågstadielärare och specialpedagog och undervisar i grundskolan i svenska och matematik i åk 1–6. Hon har arbetat med lärarutbildning och kompetensutveckling av förskolans och grundskolans lärare under många år. Görel är en av projektledarna för Små barns matematik och är en av författarna till Matematik i förskolan. Tillsammans med Ingvar Lundberg har hon skrivit rapporten Läs- och skrivsvårigheter och lärande i matematik. Görel arbetar på NCM som projektledare med specialpedagogiska frågor och matematikdidaktik i förskola och grundskolans tidiga år. Görel ingick i redaktionen för Förstå och använda tal – en handbok.