Från görande till lärande
Nettrup, Ralevski, Stenkvist & Sjöblom
Hur kan lärare förändra sitt sätt att bemöta elever i processer kring görande och lärande i matematik? För att undersöka denna fråga genomfördes ett projekt där responsiv undervisning tillämpades på mellanstadiet och högstadiet.
Matematikundervisning i anpassad grundskola
Ett nytt undervisningsmaterial finns publicerat på NCM:s webbplats.
Kängurusidan: Förberedelser för tävlingen 2026
Ulrica Dahlberg och Caroline Nagy rapporterar från den internationella konferensen där 2026 års känguruproblem finslipas.
Vi har läst: Utveckla matematiskt tänkande i lågstadiet
Författare: Görel Sterner & Ingrid Olsson
Att förändra elevers attityder
Aldefors, Mesetovic, Mårtensson & Björklund Boistrup
I denna text beskrivs ett ULF-projekt som fokuserat på att arbeta med att påverka elevers attityder till matematik.
Färsk forskning: Möjlighet att mäta matematikängslan
Rimma Nyman
En avhandling om matematikängslan hos elever i grundskolan, framför allt i årskurs 4, och hur det påverkar deras prestationer.
Reportage: Majslabyrinten
Cecilia Kilhamn & Natalija Sako
I ett majsfält på nio hektar har Marie-Louise ”bondfrun” Stensson skapat slingriga gångar som lockar barnfamiljer, tonåringar och vuxna. NCM har intervjuat Marie-Louise som berättar om syftet och utmaningar med att ha en sådan labyrint.
Matematikbiennalen 2026
Läs om några av biennalens talare.
Uppslaget: Vad är en labyrint?
Det finns två i grunden olika sorters labyrinter. Här förklaras skillnaden och ett förslag ges på hur elever kan rita en egen labyrint. För fortsatt arbete finns mängder av idéer att söka fram på webben.
Testbaserat lärande i matematik
Richard Kristiansson & Camilla Swärd
Artikeln beskriver ett utvecklingsarbete gjort inom ramen för ett stipendium från Gudrun Malmers stiftelse. I projektet som genomfördes på mellanstadiet undersöktes en metod som handlar om att träna eleverna i att minnas vad de lärt sig.
Vi har läst: Polhems lilla räknebok
Författare: Staffan Rohde
Sagt & gjort: Diagnostiska frågor med Google Formulär
Kristian Strid
Med önskan att skapa en interaktiv och anpassad lärmiljö för eleverna beskriver författare hur han använt verktyget Google Formulär, för att skapa och hantera diagnostiska frågor inom ämnena matematik och fysik.
AI som vardagsassistent
Jonas Hall
I artikeln beskriver författaren hur han använder AI i sin roll som gymnasielärare. Han exemplifierar också ett antal olika tekniker som du kan använda för att skriva bra promptar.
GeoGebratips #7: Fråga AI om GeoGebra
Jonas Hall
Och kamelerna blev också glada
Pedram Hatami
Kamelproblemet är mer än en rolig gåta. Det är en dörr till oändliga serier, andelsfördelning, och inte minst, tanken att vi ibland behöver lägga till något för att rättvisa ska kunna skipas. När rättvisa skipas med mildhet och fantasi, så kanske till och med kamelerna blir glada.
Strövtåg: Stora tal och STORA tal
Lasse Berglund
Lite uttjatade är de kanske, skrönorna om tornet i Hanoi och schackbrädet med sina riskorn. Men de genererar en del matematik som passar in på flera av våra högstadie- och gymnasiekurser så i den här artikeln belyses de på nytt.
Pedagorien News
Korre Latio
Är det inkompetens eller en vilja att föra läsarna bakom ljuset som ligger bakom felaktiga diagram i media
Problemavdelningen: Problem med trianglar
Annalena Önnhed & Andreas Eckert
För att lösa geometriska problem med sträckor och vinklar är det ofta framgångsrikt att identifiera trianglar i en figur och sedan utnyttja triangelns kända egenskaper.
Till problemen
