Så kan lärare hjälpa yrkeselever att klara matten

Svårigheter i matematik kan inte enbart lösas med mer insatser i ämnet.
– Vi måste tänka större och arbeta med elevernas personliga utveckling, säger Karoline Holmgren, forskare vid Umeå universitet.

En av fyra elever på yrkesporgans klarat inte examen inom tre år, visar Skolverkets statistik. En avgörande orsak är att de inte når målen i matematik, Ma1a.

Karoline Holmgren, forskare vid Umeå universitet, har i en avhandling undersökt varför så många yrkeselever misslyckas med den obligatoriska matematikkursen. Hon visar på en bredd av orsaker, som inte enbart berör själva matematikämnet eller didaktiken.

– Min forskning hamnar kring yrkeselevernas självbild och identitetsskapande. Det är aspekter som skolan måste ta till sig för att fler ska nå målen, säger Karoline Holmgren.

Läs vidare [Ämnesläraren]