Avhandling: Nytt ramverk kan underlätta undervisning i bråk

Bråk är ett svårt område inom matematik i grundskolan, för både elever och lärare. En ny avhandling vid Luleå tekniska universitet har undersökt blivande lärares kunskaper för undervisning om bråk, och föreslår en utveckling av undervisningen.

– Bråk är svårt men också jätteviktigt. Man behöver förstå bråk för att gå vidare inom matematik, säger Anne Tossavainen, nybliven doktor i matematik och lärande vid Luleå tekniska universitet.

I avhandlingen har hon undersökt blivande grundskollärares kunskaper för undervisning om bråk. Den första delstudien visar att det finns brister och begränsningar i hur blivande lärare löser räkneuppgifter som gäller bråk. Problemet bekräftar det som också tidigare internationell forskning visat.

Läs vidare [Luleå Tekniska universitet]