Passa på att anmäla din klass till Skolornas matematiktävling senast den 13/9!

Hej mattelärare!

Vill du att dina elever ska få möjligheten att upptäcka sin fulla potential, fördjupa sina kunskaper i matematik och träffa andra med samma intresse?
Isåfall är Skolornas matematiktävling något för er! I årets internationella matematikolympiad, IMO 2022 kammade Sverige hem en bronsmedalj och laget hamnade på plats 60 av 104 deltagande länder. Nästa år kan det vara en elev från din skola som får representera Sverige!

Skolornas matematiktävling är en tävling i matematisk problemlösning för gymnasister som har arrangerats varje år av Svenska matematikersamfundet sedan 1961. Tävlingen har under åren varit ett tillfälle då unga matematikintresserade upptäckt sin potential för matematik och uppmuntrats att fördjupa sig. För många ungdomar har det varit en möjlighet att bygga nätverk, få kontakter ute i världen och skapa minnen för livet.

Genom att inspirera klassen till att delta i tävlingen kan du som lärare visa på hur kul matte kan vara, öka motivationen bland eleverna och få dem att vilja anstränga sig och utvecklas mer inom matematiken. Kanske kan just din elev inspireras till att fortsätta satsa på sitt intresse och bygga sin framtida karriär kring det. Tillsammans skapar vi framtidens problemlösare.

Till anmälan >> Skolornas matematiktävling