Inspelat seminarie: Ulla Öberg – Det är på frågan det hänger!

Ulla Öberg är den passionerade pensionerade läraren som efter drygt 50 härliga år i katedern bestämde sig för att dela med sig, på sin blogg och på facebook, av de erfarenheter hon har av engagerade elever, nyfikna studenter, lärare i fort- och speciallärarutbildning och sina fantastiska kolleger, inte minst de australiensiska kollegerna vid Australien Catholic University i Melbourne, som också engagerats av NCM.

Rektor vid ACU, Peter Sullivan, höll på att skriva en bok om Good Questions vid tiden för Ullas lärarutbyte med Marj Horne. Ulla, som redan tidigare varit intresserad av hur frågor ställs till elever fick vid kontakten med Sullivan ännu en sträng på sin lyra. Året var 1995 och Sverige var inte moget att ta till sig konsten att ställa bra frågor. Läromedelsförlagen visste precis hur frågor skulle ställas och hur spalter skulle ge läroböckerna en lätträttad struktur. Men det var då det!

Hör Ulla prata om frågor som får alla elever, oavsett nivå, att se fram emot nästa matematiklektion.