Nytt nummer av NOMAD

Nu kommer snart ett nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk, från tryckeriet. Redan nu kan du läsa om det på NOMAD:s webbplats.

NOMAD nr 3, 2016 innehåller 4 artiklar.

Yvonne Liljekvist
Mathematics teachers’ knowledge-sharing on the Internet: pedagogical message in instruction materials

Evangelia Triantafyllou, Morten Misfeldt and Olga Timcenko
Attitudes towards mathematics as a subject, and mathematics learning and instruction in a trans-disciplinary engineering study

Anneli Dyrvold
The role of semiotic resources when reading and solving mathematics tasks

Janne Fauskanger og Reidar Mosvold
Lærerarbeidets matematiske undervisningsoppgaver

Artiklarna i sammandrag, samt ledaren i fulltext, finns som vanligt på NOMADs webbplats. I detta nummer finns även några reflektioner från tre forskarstuderande som deltog i NORMA-konferensen.

e-NOMAD
Från och med 2010 ingår e-NOMAD i abonnemangen på NOMAD. Via e-NOMAD är samtliga publicerade artiklar i NOMAD tillgängliga i fulltext (pdf).

Årets fjärde och sista nummer är tematiskt och kommer att omfatta 11 artiklar om matematik i förskolan. Artiklarna är ett ett resultat av konferensen Possible – Desirable – Plausible: Different contexts and different perspectives in research on preschool mathematics i Göteborg våren 2015.

»»» NOMAD:s webbplats