Förstå och använda tal – ny elevintervju

Elevintervju vid skolstarten är en individuell intervju avsedd för kartläggning av elevers taluppfattning i förskoleklassen. Det är det första av 10 test från skolstart upp till årskurs 8 – 9 som ingår i handboken Förstå och använda tal (McIntosh, 2008). Syftet med intervjun är att eleven ska få möjlighet att visa och förklara och att läraren ska upptäcka hur eleven tänker och vilka strategier eleven använder för att lösa en specifik uppgift. Intervjun kan med fördel genomföras på hösten i förskoleklassen som grund för planering av undervisningen kring tal och räkning. Om intervjun genomförs igen tidigt på vårterminen, framför allt med elever som läraren är osäker på hur de har svarat på undervisningen, finns det utrymme för att anpassa undervisningen till elevens behov.
Intervju inför/vid skolstart – pdf

Till läraren

Kopieringsunderlag

Resultatsammanställning