Nytt nummer av NOMAD

Nu har ett nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk, skickats till tryckeriet.
I väntan på ditt tryckta exemplar kan du läsa artiklarna på NOMADs webbsida.

NOMAD nr 2, 2016 innehåller följande artiklar.

Florenda Gallos Cronberg
Learning linear relationships through independent use of the mathematics textbook

Nonmanut Pongsakdi, Teija Laine, Koen Veermans, Minna M. Hannula-Sormunen and Erno Lehtinen
Improving word problem performance in elementary school students by enriching word problems used in mathematics teaching

Ida Bergvall, Jenny Wiksten Folkeryd and Caroline Liberg
Linguistic features and their function in different mathematical content areas in TIMSS 2011

Kerstin Larsson
Finding Erik and Alva: uncovering students who reason additively when multiplying

Barbro Grevholm
Bokanmälan: Fra snublesten til byggesten. Matematikdidaktiske muligheder

Artiklarna i sammandrag, samt ledaren och bokanmälan i fulltext, hittar du här.

e-NOMAD
Från och med 2010 ingår e-NOMAD i abonnemangen på NOMAD. Via e-NOMAD är samtliga publicerade artiklar i NOMAD tillgängliga i fulltext (pdf).

»»» NOMAD:s webbplats