Grundskolors nationella prov i matematik samrättas externt

I ett pilotprojekt rättas nationella prov i biologi och matematik från tio av Örebros grundskolor av en grupp utbildade pedagoger från kommunala skolor, friskolor, Örebro folkhögskola, kommunens modersmålsavdelning, kommunens bemanningspool och två nyligen pensionerade lärare.

“Ingen kommer att veta om man rättar en tjej eller kille, invandrare eller svensk, eller från vilken skola provet kommer. Detta är rättssäkert jätteintressant eftersom inga förutfattade meningar kan påverka rättningen när alla prov är avidentifierade. Att rättningen sker samtidigt av flera rättare gör ju också att pedagogerna kan diskutera svar tillsammans”, säger Thomas Gustafsson, platschef i i stadsdelen Vivalla där rättningen sker.

»»» Rättssäker rättning av nationella prov [Mynewsdesk, Örebro kommun]