Skriftlig huvudräkning och algoritmer

Med anledning av TV4:s sändning härom veckan vill vi påminna om att det finns mycket att läsa i Nämnarens publicering om algoritmernas vara eller inte. Debatten har rasat vid flera tidigare tillfällen, bland annat 1989 och 2007. Utöver de artiklar som här länkas till finns ett antal artiklar även i de senaste numren av Nämnaren, särskilt 2012: 3.

Rolf Hedrén
»»» Kan elever hitta på egna skriftliga beräkningsmetoder?

Bengt Johansson
»»» Elever har rätt att få lära sig räkna

Erika Nygren & Helena Persson
»»» Skriftlig huvudräkning – en vågrät algoritm?

Karl Greger
»»» Om pedagogisk forskning, tankeformer, algoritmer m m

Stieg Mellin-Olsen
»»» Hvem bestemmer hvilken algoritme elevene skal bruke?

Carin-Sofie Marklund
»»» För mycket algoritmräknande?

Jan Unenge
»»» Tankar om lärande

Astrid Pettersson & Anette Skytt
»»» Hur gick det? Ämnesprov i matematik för årskurs 3, 2009

Birgitta Rockström
»»» Skriftlig huvudräkning igen

»»» Algoritmdebatt: Ska man lära sig algoritmerna

Per-Olof Bentley
»»» TIMSS 2007 – En djupanalys av svenska elevers matematikkunskaper