Alliansen: Tidigare betyg och digitala externt rättade prov

I en debatt artikel i DN idag presenterar alliansen nya förslag för skolan. Samma förslag presenteras också av Jan Björklund på en pressträff. Alliansen vill införa betyg från årskurs fyra och göra de nationella proven digitala och externt rättade. De vill också införa ett nytt mål för årskurs ett, nämligen att alla barn skall kunna skriva och läsa enklare texter.

Björklund presenterade också en särskild utredning om tidigare betyg som skall göras av enmansutredare Martin Ingvar, professor i klinisk neurofysiologi vi Karolinska institutet. Utredningen skall vara klar under senare delen av sommaren.

»»» Webbutsändning från Jan Björklunds pressträff [Regeringskansliet]

»»» Betyg från fyran och externt rättade prov [DN]

»»» Forskare sågar förslaget [DN]

»»» Regeringen vill ha konflikt om betygen [DN]