Taluppfattning del 1
Ljungarum – NCM
Tisdagen den 30 okt 2001
Medverkande
Göran Emanuelsson, Margareta Olsson, Karin Wallby
Före studiedagen
Deltagande lärare genomför ett av de utsända taluppfattningstesten i en elevgrupp och funderar över de frågor som finns i brevet.
Program
8.15 – 9.30
Gemensamt för alla
Inledning. Studiedagens roll i ett längre perspektiv.
Vad menas med god taluppfattning? Bakgrund. Olika aspekter.
Ca 9.30 – 10.00
Kaffe
Ca 10.00 – 11.30
Fortsättning på föregående pass, därefter uppdelning i grupper.
F – 2,3 Margareta Olsson
3,4 – 6,7 Karin Wallby
6,7 – 9 Göran Emanuelsson
Genomgång av erfarenheter från testen. Exempel på utvecklande aktiviteter.
13.00 – 14.00
Fortsättning på föregående pass.
14.00 – 15.30
Tvärgrupper (lärare F-9), förfriskning under tiden.
Erfarenheter från testen. Jämförelser med förväntningar, olika åldrar, olika uppgifter. Vad kan olikheter och likheter bero på? Tankar om vidare arbete…
15.30 – 16.00
Gemensam avslutning.
Taluppfattning del 2
Ljungarum – NCM
Tisdagen den 26 feb 2002
Medverkande
Göran Emanuelsson, Margareta Olsson och Karin Wallby
Program
8.15 – 9.30
Gemensamt för alla
Inledning. Information om vad som händer inom matematikundervisningen nationellt och internationellt. PISA-rapporten.
9.30-10.00
Kaffe
10.00-11.30
Taluppfattning del 2. Uppföljning och diskussion kring prövade aktiviteter.
F – 2,3 och 3,4 – 6,7 samt 6, 7– 9
13.00 – 16.00
Arbete i mindre lärargrupper/arbetslag. Göran, Margareta och Karin cirkulerar mellan grupperna. Kaffe serveras.
18.00- 20.30
Förskolepersonal