Ramprogram
Onsdagen den 13 juni 2001
Från NCM medverkar Lars Mouwitz, Elisabeth Rystedt, Lena Trygg och Görel Sterner.
8.30 – 10.00
Storsamling
Information om projektet (Elisabeth)
Vad är NCM? (Lars)
Information om Nämnaren (Lena), NämnarenTema och NCM/Nämnarens webbplatser (Lars, Lena)
10.30 – 12.00
Storföreläsning med Lars Mouwitz
Hur kan lärare lära? – aktuella, internationella erfarenheter
13.30 – 16.30 (inkl kaffepaus)
Parallella seminarier
• F-klass och de första skolåren (Görel)
• Första delen av grundskoletiden (Elisabeth)
• Andra delen av grundskoletiden (Lena)
• De senare åren och övergången till gymnasiet (Lars)
Onsdagen den 15 augusti 2001
Från NCM medverkar Bengt Johansson (2 timmar), Ronnie Ryding, Elisabeth Rystedt och Karin Wallby
8.30 – 9.45
Storsamling
Fokus på projektstarten. Hur ska vi arbeta?
• Nulägesbeskrivning. Varför? Innehåll? Hur? När? Vem/vilka? (Karin)
• Lärargruppens projekt. Några idéer… Syfte och mål. (Elisabeth)
• Hur ska Nämnaren användas i kompetensutvecklingen? (Karin)
10.15 – 12.00
Storföreläsning med Bengt Johansson
Bedömningsgrunder och betygskriterier i ett F-9 perspektiv
13.30 – 16.30 (inkl. kaffepaus)
Parallella föreläsningar/workshops, F–9:
• Webbresurser (Ronnie)
• Problemavdelningen och DPL (Karin)
• Samverkan ma–sv (Elisabeth)
Torsdagen den 27 september 2001
Från NCM medverkar Elisabeth Rystedt och Lena Trygg.
13.00 – 15.00
Område 1 (Elisabeth), Område 2 (Lena)
16.00 – 18.00
Område 3 (Elisabeth), Område 4 (Lena)
En träff med respektive skolområde:
• Insamling av nulägesrapporterna
• Lärargrupperna redovisar utkast till sin projektplan
• Seminarium och diskussion kring lästa artiklar och aktiviteter
• Nya artiklar att läsa och aktiviteter att genomföra i klassrummet
Måndagen den 29 oktober 2001
Från NCM medverkar Göran Emanuelsson, Elisabeth Rystedt, Lena Trygg och Karin Wallby.
8.30 – 10.00
Storsamling
• En sammanfattning av nulägesbeskrivningarna presenteras.
• Vad är Matematikbiennalen i Norrköping och hur kan projektarbetena kopplas till den?
• Matematiktorget, ett forum för diskussioner i och om matematik.
10.30 – 12.00
Parallella föreläsningar/workshops
Innehåll utifrån önskemål i nulägesbeskrivningarna. Många har önskat repriser från tidigare kompetensutvecklingsdagar och därför har sådana lagts in under båda passen runt lunch.
• Laborativ matematik del 1, med inslag från textilslöjd. Lena
• Matematik och språk del 1, matematik med fokus på språkutveckling. Elisabeth
(Repris från 15 aug)
• Elevgrupperingar. Elevers olikheter – organisationsproblem eller undervisningsutmaning? Karin
• Varför ska vi arbeta med mönster i matematik? Matematik – som lärande om mönster. Göran
13.30 – 15.00
Parallella föreläsningar/workshops. Innehåll utifrån önskemål i nulägesbeskrivningarna.
• Laborativ matematik del 2, kopplat till arbetssätt och arbetsformer.
Ett arbetssätt för att få fler elever att nå godkänd nivå i matematik beskrivs. Lena
– Matematik och språk del 2, kopplat till portfolio.
Det är bra om du som väljer denna programpunkt tar med dig den matematikbok som du oftast använder i din egen undervisning. Elisabeth
– Problemlösning. Karin (Repris från 15 aug)
– Varför ska vi arbeta med mönster i matematik? Matematik – som lärande om mönster.
Göran (Repris från förmiddagen)
15.30 – 16.30
Lärargruppsvisa träffar
Lärargruppsträffar med handledning.
Hur långt har vi kommit? Hur går vi vidare?
• Gruvan och Öster (Östra, Bergshammar och Svalsta)
• Åslingan
• Nicolai
• Borgmästaren (utom område Öster)
Onsdagen den 28 november 2001
Från NCM medverkar Elisabeth Rystedt och Lena Trygg.
13.00 – 15.00
Område 1 (Elisabeth), Område 2 (Lena)
16.00 – 18.00
Område 3 (Elisabeth), Område 4 (Lena)
• Sammanfattning av höstens arbete
• Hur går vi vidare?
Tisdagen den 12 februari 2002
Från NCM medverkar Elisabeth Rystedt och ytterligare en person från NCM.
13.00 – 15.00
Område 1 (Elisabeth), Område 2
16.00 – 18.00
Område 3 (Elisabeth), Område 4
Delredovisning av projektarbetet.
1/ Hur har arbetet fortsatt efter den 28 nov?
Visa det materiel ni använt och ta gärna med exempel på elevarbeten.
2/ Beskriv hur ni tänker arbeta i fortsättningen. Uppmärksamma den gemensamma delredovisningen/redovisningen av projekten under en heldag i juni.
Tisdagen den 26 mars 2002
”Att fånga kunnandet i matematik”
Lokal: Borgmästarhagsskolans aula kl 13-15 för samtliga deltagare.
Föreläsare: Lisa Björklund, PRIM-gruppen vid Lärarhögskolan i Stockholm
Seminariet kommer att röra frågor om hur kunnande i matematik kan visa sig
i olika åldrar och situationer samt hur vi kan stödja barns/elevers
matematiska utveckling. Under seminariet kommer vi också in på mer
filosofiska frågor, t.ex. om vad kunskap egentligen är. Lisa kommer att
berätta om ett analysschema i matematik som ges ut av Skolverket.
Frågor till Lisa kan mailas till nykoping@ncm.gu.se före den 14 mars.
Torsdagen den 18 april 2002
Kl 14-16
Borgmästarhagsskolans aula
Taluppfattning i F-9 perspektiv, del 1
Storföreläsning med Karin Wallby och Ronnie Ryding.
Bakgrund, syfte samt bred presentation av olika aspekter kring taluppfattning.
Uppgift ges till den 15 maj.
Onsdagen den 15 maj 2002
Kl 13-15
Lärare som arbetar med elever i skolår F–4,5
Kl 15.30-17.30
Lärare som arbetar med elever i skolår 5,6–9
Lärare som detta läsår arbetar i skolår 5 väljer själva vilken tid de deltar, beroende på nästa läsårs tjänstgöring.
Borgmästarhagsskolan
Taluppfattning i F-9 perspektiv, del 2
Karin Wallby och Ronnie Ryding från NCM.
Uppföljning samt presentation av ett diagnostiskt taluppfattningstest som ska användas i elevgrupperna inför nästa kompetensutvecklingsdag om taluppfattning.
Onsdagen den 12 juni 2002
Obs. prel. program. Definitivt program läggs ut på Matematiktorget.
Tessinskolan
8.30-10.00
Storsamling i Tessinskolans aula
10.00-10.30
Kaffe
10.30-11.30
Förberedelser inför redovisningen . Val av eftermiddagens delredovisningar.
11.30-13.00
Lunch
13.00-14.40
”Biennal Minimal”, delredovisning av projektarbeten
Varje grupp redovisar sitt projektarbete i olika klassrum under max 10 min. ”Publiken” är högst 20 personer vid varje redovisning.
14.40-15.10
Kaffe
15.10-16.30
Återsamling i aulan. Utvärdering av matematikprojektet under läsåret 2001/2002.
Hösten 2002
Tisdagen den 13 augusti 2002, heldag
Program läggs ut på Matematiktorget.
Onsdagen den 14 augusti 2002, heldag
Eget arbete i matematik på den egna skolan utifrån tisdagens kompetensutvecklingsdag.
Torsdagen den 26 september 2002, halvdag
Taluppfattning i F-9 perspektiv del 3
Karin Wallby och ytterligare en person från NCM.
Uppföljning av det diagnostiska taluppfattningstestet och diskussioner kring fortsatta aktiviteter för att stärka elevernas taluppfattning.
Måndagen den 28 oktober 2002 , heldag
Program utifrån önskemål som framkommer på vårens utvärdering
Onsdagen den 27 november 2002, halvdag
Program utifrån önskemål som framkommer på vårens utvärdering
Våren 2003
I heldag
3 eftermiddagar
Programmet för ht 2003 – vt 2004 beror på deltagarnas behov och önskemål, därför anges endast ramarna för NCMs engagemang.
Ht 2003
1 heldag
2 eftermiddagar
Vt 2004
1-2 eftermiddagar
Avslutning 1 heldag