Tidskriftsnytt,mars, 2009

Gå till våra tidskriftssidor för vidare information, innehållsförteckningar med mera … NOMAD 2008:4 Temanummer om kulturella och språkliga aspekter på matematikundervisning – Matematikundervisningsprojekt, där tvåspråkiga elever använde båda sina språk, ökade tilltron till den egna förmågan. Kay Owens har jämfört de kulturella aspekterna i matematikundervisningen hos ursprungsbefolkningar i Australien och Sverige.
Svenska matematikersamfundets medlemsutskick 2009:1 – Diskussion huruvida matematiken i skolan är övervärderad. Gårding ger personliga tillbakablickar över svenska matematiker och matematik.
Mathematics teaching 213, 2009: mars – Om den danska Matematiklärarföreningen som lyckats stoppa test för de yngre årskurserna. Elever i Bath inspirerades av gamla urkunder och gjorde ett egna konstverk om naturens tal. Fortsättning på en dialog från ett tidigare nummer om prov och utvärdering. Anne Watson om betydelsen av matematisk notation för att förstå.
Matematik 2009:2 – Seminarieredaktionen beskriver ett matematikprojekt om motorsport i en sjunde klass. Den 12 november kommer Matematiklärarföreningen att ordna Matematikens dag – Vindens dag. Inspirerade av en Escher-utställning utvecklade några lärare egna matematiska figurer.
Educational studies in mathematics Vol. 70(2009):2 Special issue “Gestures and modality in the construction of mathematical meaning” – Tänkandet försiggår inte enbart i huvudet utan även i och genom vårt tal och våra gester. En geometrilektion i årskurs två ger exempel på att matematiska begrepp kan vara kroppsliga upplevelser.
International journal of science and mathematics education 2009:2 – Är koordinatsystemet ett hinder för eleverna att förstå dimensionens betydelse? Undervisning i division, bråk, hastighet och volym med laborativt material jämfört med undervisning genom lärobok samt en diskussion om variationsteorin i väst och öst där den kallas banshi.
Journal für Mathematik-Didaktik 2009.1 – Femteklassare använder sig av geometriska representationer för aritmetiska problem. Många studenter lär sig inte att formulera ett bevis beroende på att de inte behärskar matematisk argumentation.
SMAL:s medlemsblad 2009:1 – Multiplikation presenterad som ett rutnät. Om SMAL:s sommarkurser. Stipendieutlysning.
LMFK-bladet 2009:2 – Utvärdering av gymnasiereformen vad gäller ämnet matematik. Lärare i klasser med goda prestationer i de skriftliga proven 2008 berättar om sin undervisning.
NCTM News Bulletin Vol(2009): 7 – Elever med annat modermål behöver mycket övning i att uttrycka sig skriftligt i matematik. I Student math notes kan man läsa om hur de gamla egyptierna uttryckte bråk.
Mathematics in school 2009:2 – Tony Gardiner om varför man måste ha matematikundervisning. När elever fastnar i regler.
Mathematical gazette 526 2009 – En ny aspekt på Eddingtons lögnproblem. Symmetriska former på pusselbitar.
360 2009:1 – I Rosengårdsskolan i Malmö gav man i matematikundervisningen kulturanknutna exempel från sina elevers egen vardag varvat med praktiska övningar och nådde bättre resultat. I en bilaga, 360 kunskap, berättar lärare om sina upplevelser av lärarlyftet.
Förskolan 2009:3 Tema: Gårdens möjligheter – Hur man kan använda matematiken i förskolans vardag. Utomhuspedagogik.
Dagens samhälle 2009:10 – Del 2 Skola & Lärande: Per-Olof Bentleys resultat av Lilla Edet-studien om elevernas prestationerna i matematik i TIMSS-undersökningen. Resurssvaga kommuner har inte kunnat utnyttja regeringens satsning på matematikutvecklare. Viktigt att rektorerna informeras om tillståndet för matematikundervisningen.
Journal for research in mathematics education 2009:2 – Då åtta-åringar lekte affär studerades hur många cent expediten gav tillbaks då kunden betalade med en dime – en svår transaktion. Blivande lärare i Nya Zeeland förbereds för matematikundervisning där den kulturella särarten tillvaratas.
Australian mathematics teacher 2009:1 – Presentation av ett program (BASICS, Building Accuracy and Speed In Core Skills) för att stödja matematiklärandet hos lågpresterande elever och elever med inlärningssvårigheter. Vid beräkning av solida kroppars yta är det ett misstag att lära eleverna beräkningsformler utan att förklara var dessa kommer ifrån. Technomusik bygger på geometriska fraktaler och ger läraren tillfälle att visa den matematik som ligger bakom.
School science and mathematics 2009:3 – Studier visar att lärare anser att ämnesintegrering mellan matematik och naturvetenskap stärker elevernas ämneskunskaper. Bristande insikter hos lärare i vad integrering i matematik och naturvetenskap innebär.
Mathematics teaching in the middle school Vol. 14(2009): 7 – Intressanta mönster uppstår vid ett parti checkers och eleverna kan analysera hur de uppkommit och uttrycka dem med symboler. Det kinesiska rest-problemet från 1300-talet lämpar sig utmärkt som problemlösning på högstadiet.
Teaching children mathematics Vol. 15(2009): 7 – Att konstruera kuber av rutnät med många olika utseende fast med samman area och omkrets är givande övningar för såväl skolelever som lärarstuderande. I en artikel om lärares lärande konstateras att lärare lär sig bäst då de lär från varandra.
Mathematics teacher Vol. 102(2009): 7 – Om man flyttar ut en stege ett visst avstånd från väggen – hur förändrar det exempelvis stegens placering på väggen? Elevers uppfattningar om oändliga tal respektive ändliga. Undervisning av ekvationssystem. Uppskatta antalet elefanter som finns kvar i Afrika.
International journal of mathematical education in science and technology 2009:1 Special issue: “Recruitment, entrance and retension of students to university mathematics studies in different countries” – Artiklarna beskriver läget i Australien, Kanada, Frankrike, Malaysia, Sydafrika, Argentina, Storbritannien och Finland.
iSquared 2009: spring – Intervju med Marcus du Sautoy, som älskar symmetri. Med matematik kan man bygga modeller och därigenom förstå hur bubblor uppför sig. I serien Great Mathematicians porträtteras denna gången Carl Friedrich Gauss.
MONA 2009:1 – Carl Winslöw om hur de japanska matematiklektionerna planeras och lektionernas struktur.
Skolvärlden 2009: 6 Tema: Matematik – Många åsikter om matematikundervisningen – vad görs, vad bör göras och av vem.
Forum for matematikkens didaktik 2009:1 – Rapport från höstmötet i Dansk Matematikundervisningskommission. Om H.C. Hansens Matematikundervisningen i Danmark i 1900-tallet.
Innehåll: MD