Tangenten 2011:2 Tema: Mönster – Mönster i en samisk kontext, där mönstret återfinns i både berättelserna och exempelvis i textila band. Olika slags symmetrier i ornamentik bland annat exemplifierat av fotspår. Inspirerad av den danska tidskriften MatematikMagasinet redogör Torgeir Onstad om sina fördjupade studier av en förbluffande egenhet med talet 41.
ZDM, International journal on mathematics education (peer reviewed) Fritt tillgänglig online! 2011:4 Tema ”Beliefs and beyond: affecting the teaching and learning of mathematics” – En undersökning om finska gymnasieelevers syn på sig själva som matematikstuderande. Relationen mellan inställning till och känslor inför matematiken.
Teaching statistics Fritt tillgänglig online! 2011:3 – Om sannolikheten att få två sexor i rad då man kastar tärning och tankar om att nå fram till lösningen på ett problem. Presentation av en introduktionskurs i statistik där studenterna får vara statistik-trainees i det koägda företaget Stats diary.
Mathematics Teaching Flera artiklar tillgängliga online! 224, 2011: September – En tyst start på lektionen vid svarta tavlan där läraren skriver två tal -följder och sedan låter någon frivillig fylla i nästa tal, varpå den frivillige presenterar sin egen tal-följd och lämnar fortsättningen till övriga deltagare et cetera. Sum puzzles, ett datorspel om lika med-tecknet. Om två små linjer (lika med tecknet) och dess historia och användning.
Educational Studies in Mathematics (peer reviewed) Vol. 78(2011):1 – Hur matematiker och matematikstudenter går till väga då de försöker sätta sig in i ett obekant matematisk område – i det här fallet ett bevis inom geometrisk topologi. Rollspel och online-identiteter i matematikundervisningen.
Forskning och framsteg 2011:7 – Geoglyfer (jordritningar) i Amazonas från årtusendet före Kristi födelse är perfekt konstruerade stora cirklar och fyrkanter.
Teaching Mathematics and its Applications (peer reviewed) 2011:3 – Hur man kan använda matematiken i vår samhälle visar en artikel om ranking på träfflistor vid googlesökning där bland annat Markovkedjor och linjär algebra är inblandade.
The College mathematics journal 2011:4 – Om St. Petersburg-paradoxen vars upphovsman var Nicolas Bernoulli och som diskuteras än idag. Ett blyinfattat fönster med en halvcirkel inskriven i en rektangel med sidorna 2×1 och där två mindre cirklar finns inritade i utrymmet i rektangelns hörn – problemet här är förhållandet mellan radierna i de mindre cirklarna och den större halvcirkeln.
Illustrerad vetenskap 2011:14 – Australiska forskare testade barn 15 månader och 18 månader gamla och fann att vid 18 månader förstår barn principen med att räkna.
MONA: Matematik Og Naturfagsdidaktik – Tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere (peer reviewed) 2011:3 – I en artikel om tidig algebra i skolan skriver författarna att algebra inte är en utveckling av aritmetiken utan att aritmetik är en del av algebra. Årets MONA-konferens i oktober har som tema IBSME (eller IBSE), Inquiry-based science and mathematics education.
Förskolan 2011:7 Tema: Rörelsen lyfter lärandet – Förskolan Grinden i Gnesta använder rörelse och motorisk träning för att lära matematik och språk.
Mathematics Teacher Vol. 105(2011): 2 – Elever får kroppsligen genom att förflytta sig i ett stort koordinatsystem visa hur man i grafer speglar ändringar av funktioner. En rekommenderad övning i bevisföring är att ha matematiska samtal och låta eleverna få argumentera för beviset ifråga.
LMFK-bladet 2011:4 – En varning för att tro att det gyllene snittet allmänt används i arkitekturen och i kompositionen av målningar. Erfarenheter av Ipone-användning i matematikundervisningen på några gymnasieskolor i Vejle, Danmark.
Mathematical Spectrum 2011/2012:1 – Med hjälp av två sorters symmetrier konstrueras en niopunkts-cirkel, vilket ger vid handen att där finns ytterligare tre punkter. Matematiken som gömmer sig bakom den 600 år gamla astronomiska klockan i Prag.
Lärarnas tidning 2011:13 – Eva-Lis Sirén skriver att en mattesatsning är en klok satsning.
Nämnaren 2011:3 – Om grundskolans nya kursplaner och gymnasiets ämnesplaner i matematik. Att tro på sin egen förmåga visar sig enligt ett utvecklingsprojekt vara en framgångsväg för elever med svårigheter i matematik. Exempel på hur IKT kan användas för att arbeta med matematiska uttrycksformer och representationer.
360 2011:3 Mattespecial – Attila Szabo betonar vikten av att tillsammans resonera logiskt – en förutsättning för demokratin. Om matematikämnets status. Hur går det för de väldigt begåvade eleverna som upplever att matten är alldeles för enkel?
International Journal of Science and Mathematics Education (peer reviewed) 2011:5 – En undersökning bland fransktalande sjätteklassare i Quebec visar att vid problemlösning i aritmetik är – förutom matematikkunskaper – själva kontexten i det forrmulerade problemet viktig för att klara uppgiften. Data från TIMSS 2003 visar att faktorer som ”att man tycker det är roligt” och ”viljan att prestera” har en stor betydelse för resultatet och premierar elever i ostasiatiska länder framför australiska, engelska, holländska och amerikanska elever.
Learning and Instruction (peer reviewed) 2011:6 – Samma problem om rättvis delning gavs till elever i femte – sjätte klass under en matematiklektion och under en lektion i religion; under matematiklektionen gavs numeriska svar, vars argument var uträkningsmässiga, medan eleverna på religionslektionen föredrog muntliga, ickenumeriska svar och argument.
Mathematics Teaching in the Middle School Vol. 17(2011): 2 – Robert Reys menar att man blir en bättre tennisspelare om man kan applicera sina matematikkunskaper i tennisen – mycket geometri men även sådant som bollens hastighet. Presentera något av Eschers konstverk med tesselleringar med eleverna och diskutera olika symmetrier.
Teaching Children Mathematics Vol. 18(2011): 2 – Genom att spela spel lär sig eleverna behärska talområdet 1 – 20. Undersök vad som definierar ett primtal och berätta för eleverna om Erathostenes och hans primtals-såll.
Math Horizons 2011:3 – Algebraisk topologi. Betydelsen i matematiken av ordet ”är”, dess förekomst i äldre dokument samt likamed-tecknets ursprung. Newtons bevis på Herons formel.
MAA Focus 2011:4 – En typ av sudoko med en kombinationa av bokstäver och siffror. I Brasilien använder man matematikhistoria i undervisningen.
Mathematics in School 2011:4 – Hur matematiktävlingar har utvecklats under de senaste fyrtio åren. Paul Ernest skriver om att använda matematikhistorien i klassrummet varpå följer flera konkreta exempel med arbetsblad för gymnasiet. Matematikndervisning på högstadiet så att även begåvade elever får arbeta på sin nivå.
Symmetry plus nr 46, 2011: Autumn – Häpnadsväckande siffermagi i en kvadrat med rutor, där talet 65 har huvudrollen. Det inverterade värdet av 89. Om Thales av Miletus, som levde för 2500 år sedan och är känd som grundaren av grekisk matematik.
Innehåll: MD