Tidskriftsnytt, september, 2007

Mathematics teaching 204, sept. 2007 – Ian Thompson skriver om olika räknemetoder för skriven subtraktion. Den polske matematikläraren Piotr Pawlikowski bygger modeller av mångsidingar; flera bilder i tidskriften samt på denna webbplats och den här. Logiska block och särskilt Catherine Sterns Numicon som en hjälp att nå målen i grundskolans kursplan för matematik. Elever från Sönderholms skole i Danmark deltog i tävlingen First Lego League med sina programmerade robotar, vars konstruktioner krävde mycket matematiskt tänkande. Det pågående Harrow dyscalculia projekt har nära förbindelser med forskning om matematikförmåga och med Brian Butterworths hjärnforskning. Journal of mathematical behavior 2007:2 – Med anledning av två sjätteklassares diskussioner om noll är udda eller jämt eller om det är varken eller, följer ett resonemang om utvidgning av talsystemet till att även innefatta noll. Duktiga gymnasieelevers strategier vid lösningen av linjära ekvationer. Ett israeliskt försök att använda informella matematikuppgifter för grupper av lågpresterande gymnasieelever.
NCSM journal of mathematics education leadership 2007:1 – Hur kan man som ledare av kompetensutveckling i matematik lyckas få med sig deltagarna och nå de uppsatta målen? För att studera elevernas matematiska tänkande studerade några lärare i en videoklubb varandras inspelade lektioner.
NCTM News bulletin Vol. 44 2007:2 – Avdelningen Student Math Notes har denna gången rubriken Checking out checkerboards och består av problem knutna till spelbräden.
Mathematical spectrum Vol. 40(2007/2008): 1 – Om talet 10311 som spegelvänt sett är ett perfekt tal. I avdelningen Mathematics in the classroom finner vi Arkimedes och paraboliska segment.
Normat 2007:2 – Minnesord över Ernst Selmer och hans verk. Ytterligare två artiklar med anknytning till Selmer. Bengt Ulin skriver om trianglar med olika form men med samma omkrets och area.
Förskolan 2007:7 Tema: Naturvetenskap – På Kastellegårdens förskola i Kungälv har personalen startat en studiecirkel i matematik för att “stimulera till reflektion, erfarenhetsutbyte och ökat medvetande om lärande i matematik”.
Teaching children mathematics Vol. 14(2007): 2 – Matematikprat i små grupper med elever, vars modersmål är ett annat än engelska. Komponera tesselleringsmönster till t-shirts. Matematiska frågeställningar vid formgivningen av blyinfattade fönster. Att låta barnen rita som ett led i en problemlösningsstrategi.
Mathematics teacher Vol. 101(2007): 2 – Rosettfönstret i katedralen i Strasbourg som utgångspunkt för matematiska problem med Reuleaux-trianglar. Att lära blivande gymnasielärare att undervisa om matematiska begrepp.
Mathematics teaching in the middle school Vol. 13(2007): 2 – Planering av trädgårdsanläggning och uträkning av rabattareor och antal kantstenar runtom. Öva taluppfattning och rimlighetsuppfattning ger barnen bättre självförtroende i matematik.
AMT, Australian mathematics teacher 2007:3 – Back to basis – vad betyder det för matematikundervisningen? En översikt över dyskalkylibegreppet – urprunget, diagnoserna samt metoderna att undervisa barn som har fått diagnosen. Vad säger forskningen om undervisningen i bråk och om när man kan ta steget från aritmetik till algebra?
LMFK-bladet 2007:5 – Årsmötet 5 -6 oktober påannonseras med program, workshops, årsberättelser et cetera.
Mathematics teacher Vol. 100(2007):8 – TIME 2000 är ett program för att rekrytera gymnasielärare i matematik i USA och för att förbättra lärarutbildningen. Arkimedes metod att söka efter cirkelns area och pi kan användas i undervisningen av gränsvärden. Relevant matematikundervisning som ger eleverna svar på frågan varför man ska lära sig matematik.
Educational studies in mathematics Vol. 66(2007): 1 – Universitetsutbildning i matematik i Kina samt presentation av kinesisk forskningen i matematikundervisning. Använda matematikhistorien i undervisningen – här bland annat Oresmes grafiska representation av hastighet – tid från 1300-talet. Vad man kan lära sig av sina fel – två elevers sätt att ta till sig korrigeringen av sina felräkningar och applicera den på sina fortsatta arbeten i matematiken.
Science & education 2007: 9/10 – Viktiga händelser i vår historia leder till nya landvinningar även inom matematiken – i denna artikel med exempel från geometrin.
Nämnaren 2007:3 – Är matematik en manlig domän? Undervisning med negativa tal. Matematikarbete med sjundeklassare med otillräckliga kunskaper och dåligt intresse för matte. Intresseväckande matematik på gymnasiets fordonsprogram.
Dimensio 2007:4 – Finskspråkiga artiklar om bland annat matematikolympiaden.
LMFK-bladet 2007:4 – Redaktionen har publicerat utvalda artiklar på nätet. Vem ska förse lärarna med räkneuppgifter och i vilken omfattning? Höstens seminarier på IMFUFA.
Journal of computers in mathematics and science teaching 2007:1 – Nybörjarstudenter i Dakota arbetar med hemuppgifter i matematik uppkopplade till ett program där de kan få feedback. Arbete med Microcomputer-Based Labs förbättrade fjärdeklassares förmåga att tolka grafer.
Journal of computers in mathematics and science teaching 2007:2 – Ett individualiserat datorstött program för problemlösning visade sig i en studie med taivanesiska fjärdeklassare mer framgångsrikt än ett icke-individualiserat.
Journal of computers in mathematics and science teaching 2007:3 – I ett försök med datorstödd undervisning i linjära ekvationer för afro-amerikanska elever blev resultatet inte annorlunda än i jämförelsegruppen, där man inte hade använt datorer. Ett matematiskt visualiseringsprogram gav i en gymnasieklass ett bra stöd för att förstå begrepp och att förklara missuppfattningar vad gällde olikheter.
Innehåll: MD