Tidskriftsnytt, september, 2006

Mathematical spectrum 2006/2007:1 – Kort om den brittiska matematikern Augustus De Morgans liv och arbete. Sudoku-matematik. Matematiska modeller för spridningen av epidemier – i det här fallet SARS. Problem med lösningar.Canadian journal of science, mathematics and technology education 2006:3 – Undervisning i att muntligt beskriva och förklara olika moment i matematiken är av central betydelse i matematiklärarutbildningen skriver två kanadensiska artikelförfattare.
International journal of science and mathematics education 2006:1 – Zevenberger med flera om att maximera matematiklärandet i heterogena klasser med en inkluderande undervisning – här ett exempel från motsvarande årskurs sex. Jämförelse mellan amerikanska och kinesiska matematiklärares undervisning om relationer (ratio).
Australian mathematics teacher 2006:3 – Populationtillväxt i matematikundervisningen. Harry Potter och kryptering. Sannolikhetsberäkningar för var på schackbrädet ett mynt ska falla.
Australian primary mathematics classroom 2006:3 – Doug Clarke om bråk som division med ett exempel där man ska dela chokladbitar. Presentation av ett projekt med e-learning och matematik/numeracy i grundskolan.
Australian senior mathematics journal 2006:2 – CAS-räknare och genusfrågor, härtill lärares förväntningar. En lärares berättelse om hur han undervisade i vår planets geometri med latituder och longituder.
Science & education vol. 15(2006) nr 7/8. Special issue: Textbooks in the scientific periphery. – Artiklar om läroböcker i naturvetenskapliga ämnen från olika länder och en del även med focus på gamla läroböcker. Inga artiklar om läroböcker i matematik.
Educational studies in mathematics Vol. 62(2006): 3. – 5- och 6-åringars skriftliga uttryck för bråktal – vad kan de berätta för oss om barnens tankar och förståelse av sådana tal? Lärarkandidaters introduktion till och erfarenheter av läroboksanvändning och undervisningsmaterial under praktikperioder.
Journal of computers in mathematics and science teaching 2006:2 – Försök att ändra elevers negativa attityder till matematik med datorspel och lärarstöd. Abstract: http://www.editlib.org//index.cfm?fuseaction=Reader.ViewAbstract&paper_id=6240
Flatarmál 2006:2 – Bland annat om matematiktävlingen KappAbel.
Lika värde – en tidning från Specialpedagogiska institutet. En ny tidning i biblioteket.
Utbildningsutskottets verksamhet vid riksmötet 2005/06
Utbildningsutskottets register vid riksmötet 2005/06
MONA, Matematik- og Naturfagsdidaktik – tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere 2006:3 – Kristín Bjarnadóttir, som nyss har doktorerat på matematikundervisningens historia på Island, redovisar här ett delresultat av sin avhandling. Två böcker recenseras: Der er mere end ét svar : matematik og specialundervisning av Hansen, Jess, Pedersen och Rönn samt Didaktiske elementer av Carl Winslöv.
Educational studies in mathematics Vol. 62(2006):2 – Ny utveckling inom kognitionspsykologin kan användas för att tolka empiriska undersökningar inom matematikundervisning. En historiskt fenomenologisk studie över studenters uppfattning av medelvärde och medianvärde. Undersökning över tre år av elevers förändrade uppfattningar av begreppen lika med, mer än, mindre än och mellan. Ryve utvecklar sina studier i matematisk diskurs – här med studenter på civilingenjörsprogrammet som arbetar med begreppskartor inom linjär algebra.
Mathematics teaching 198, 2006: september – Abbott´s bok Flatland har givit upphov till funderingar om dimensioner och hypersfärer. Ett försök att låta duktiga elever få inspirera omotiverade elever till en förändrad syn på matematik. Att tänka högt tillsamman på mattelektionen. Under ”algebra och konst”-lektioner konstruerar klassen mobiler. Problemlådor och svåra subtraktionsuppgifter. I Arsenal Double Club ägnar man sig både åt fotboll och matematik – helst båda samtidigt. Med den fria resursen www.geomatics.org.uk, kan man i matematikundervisningen arbeta med geografiska data. Puzzle page.
Teaching mathematics and its applications 2006:3 – Universitetsundervisning i matematik med en blind elev. En bumerangs rörelsebana i matematisk termer. Svårigheterna att använda sig av sina matematiska modeller när man ska lösa ett verkligt problem.
Förskolan 2006:7 – Att lära förskolebarn läsa, räkna och skriva (”skolifiering”) ger ingen effekt på ämneskunskaperna utan skapar bara prestationsångest och skoltrötthet, säger Dion Summer. Om MSU:s förslag till ny rektorsutbildning.
Nämnaren 2006:3 – Kompetenser och matematik. Att undervisa barn med särskild fallenhet för matematik. Tidningsläsning och matematik. Att ge de duktiga eleverna tillräcklig stimulans.
Science and Education 2006:6 Special issue: The Pendulum: Scientific, historical, philosophical & educational perspectives, Part III. – Existerar teoretiskt sett exakt lika långa tidsintervall och finns det någon rättvisande klocka? Mycket Newton i artiklarna och även Galileo. Och vad har pendelrörelsen med kemi att göra?
Primary mathematics 2005:3 (ett saknat nummer) – Ett sydafrikanskt projekt att göra matematiken levande och intressant med matteklubbar, veckans utmaning, familjekvällar, tävlingar et cetera. Angående svårigheter med division, olika sorters division och problem som illustrerar dessa. Att räkna med talbilder eller talmönster i stället för en och en.
LMFK-bladet 2006:4 – Matematiklärarföreningen i Danmark startar ett utvecklingsprojekt för att arbeta fram material för experimentell matematik (XM).
ZDM, Zentralblatt für Didaktik der Mathematik 2006:4 – Artiklarna ligger på nätet och har denna gången temat ” Mathematics and reflection”. http://www.fiz-karlsruhe.de/fiz/publications/zdm/zdmcont.html Mathdi/Matheduc kallas den tryckta tidskriften, vilken består av bibliografin.
Recherches en didactique des mathématiques 2006:2 – En kritisk didaktisk situation, nämligen då läraren ”tillrättavisar” en elev vid en basketbollmatch, ger upphov till diskussioner om den didaktiska situationens teori och förståelsen av fenomenet undervisning och lärande i andra discipliner än bollspel. En studie av lärares yrkesutövning gjordes dels genom utsända frågeformulär dels genom att på plats studera lärares undervisning – resultat presenteras och även en typologi av undervisningsstilar.
Journal of mathematics teacher education 2006:1 – Julia Anghileri liknar vissa matematiklärare och deras undervisningsbeteende vid byggnadsställningar eller kryckor innan eleven kan klara sig själv. Angående praktiklärares tankar och förståelse av begreppet medelvärde. Det matematiklärare uttrycker om sin syn på undervisning kan tolkas felaktigt av forskare.
School, science and mathematics 2006:5 – Vid samtal med fem afroamerikanska studenter framgår det tydligt att de av sociokulturella orsaker missgynnats i matematik- och naturkunskapsundervisningen. Insända problem av läsarna.
Pedagogisk forskning i Sverige 2006:2 – Allan Svensson om den sociala snedrekryteringen till högre utbildning. Elevers bedömning av sin egen ambition och sin kompetens jämfört med lärarnas bedömning av desamma. Invandrade lärares möte med den svenska skolan samt skolledares syn på ett mångetniskt lärarkollegium.
Mathematics teaching in the middle school Vol. 11(2006):8 – (Ett försenat nummer) Focus issue: Connecting mathematics and science. Förhållandet mellan vikt och viktens fördelning på ytan studeras då klassen funderar över hur djupt olika tassar, fötter, hovar e dyl sjunker ner i snö eller vår sand. Klassens sallatsodling blir ett projekt med många matematiska överväganden. Eleverna i klassen mäter med fyra veckors intervall hur långa de är, försöker förutsäga tillväxten och jämför sedan med den faktiska tillväxten. I ett geometriprojekt (geometri = mäta jorden) arbetar med modeller av havsbotten, såväl konkreta som matematiska.
Aktiva skolföräldrar 2006:3 – Nybörjares och äldre barns (och även lärares) förväntningar på skolstarten efter sommarlovet. Om läxläsning, utvecklingssamtal och utomhusmatte med Lärarhögskolan. Matteknåp.
Infinity – mathematical puzzles and diversions (är en ny tidskrift från Tarquin publications och en ny prenumeration i vårt bibliotek) 2005:3 – Om Sudoku och den bakomliggande matematiken. Ett av världens äldsta matematiska problem presenteras. Den dubbla linjalen – historisk artikel om ett navigationsintrument. Richard Phillips skriver under avdelningen Puzzle paradigms med talet fem som tema.
Tidskriftsnytt