Journal of mathematics teacher education 2005:2 – Redaktionen inleder med frågan: Vad är god matematikundervisning och hur kan forskningen befrukta klassrumsarbetet?Nio gymnasielärare ger sin syn på god matematikundervisning. Tomas Bergqvist ger en sammanfattning av sin rapport ”How students verify conjectures”.
Learning and instruction 2005:5 – Tema: ”Feelings and emotion in the learning process”. Pedagogisk-psykologiska artiklar om ångest, vrede och andra känslor i undervisningssituationer.
Mathematics in school 2005:4 – In this issue: Su Doku, Deprtmental leadership, ICT. Man uppmärksammar några intressanta matematiska aspekter på Sudoku. Samarbete i undervisningsteknologi mellan skotska och egyptiska matematiklärare. Om Major Percy Alexander MacMahon (1854-1929) och hans trianglar och talmönster. Robin Bevan om ämnesansvariga för matematikundervisningen (Vi har just köpt hans bok Leadership to count on: a guide for heads of mathematics). Multiplication med höga tal utan miniräknare. Psykologiska aspekter på att undervisa i ett så tufft ämne som statistik.
Med detta nummer kom även Symmery plus – tidskriften för unga matematiker – med problemlösning och en artikel om den indiske matematikern Ramanujan.
Equals : mathematics and special educational needs Vol. 11 nr.3 – Att undervisa i huvudräkning är en av de fyra huvudprinciperna i the National Numeracy Strategy. Funderingar över elevers svårigheter med division. Att skapa modeller för division såväl som för multiplikation. Om Edward F. O’Neill, skolledare i England i början av förra seklet, och hans förmåga att skapa intresse och entusiasm hos sina elever att studera.
NOMAD 2005:2 – En jämförande studie om att undervisa i bråkräkning i en skola i Hong Kong och en i Sverige. Gymnasielärares syn på utvärdering i matematik.
MONA, Matematik- og naturfagsdidaktik – tidsskrift for undervisere, forskare og formidlere 2005:1 – Nu har första numret kommit ut av denna nya danska tidskrift. Inge Henningsen granskar med kritisk blick matematikuppgifterna i PISA. Idéer om vad en matematikämnets vetenskapsteori skulle kunna innehålla. Gymnasiereformen och Galileis tre revolutioner. Lene Lindenskov kommenterar den första artikeln om uppgifterna i PISA. Samtliga artiklar finns att läsa i fulltext på http://www.dpu.dk/site.asp?p=7267
Förskolan 2005:8 – Tema: Böcker & berättelser. Taktila bilderböcker för synskadade barn. ”Att läsa ska vara icke-pedagogiskt”. Storyline. Sagor. Ledare om den politiska debatten, media och förskolans pedagogiska verksamhet.
Pedagogisk forskning i Sverige 2005:2 – De grundläggande perspektiven i specialundervisning. EU och den svenska kommunala vuxenutbildningen. Högskolestudenters syn på högskoleprovet och antagningen till högre utbildning.
Mathematics teaching 2005: september nr. 192 – Är lika med-tecknets betydelse i aritmetik och i algebra. Mike Askew sänder ut ett förtvivlat SOS efter att ha bevittnat alltför många andefattiga matematiklektioner. Når forskningen någonsin klassrummen?
Educational studies in mathematics Vol. 59(2005) 1-3. Special issue ”Teaching situations as objects of research: empirical studies within theoretical perspectives”. Det handlar mycket om interaktionen mellan lärare och elever. Division och kunskapsbildning med Vergnaud-influens. Ett försök att skapa en modell för hur matematikläraren agerar i klassrummet. Hur lärare kan utveckla sin didaktiska kunskap genom att observera elevernas arbete med sina matematikuppgifter.
Mathematica scandinavica Vol. 96(2005):2 finns nu i biblioteket.
Matematik 2005:5 – I Danmark har arbetats fram ett förslag till nya regler för hur prov ska utföras. Hur detta påverkar utvärderingen av matematikkunskaperna handlar flera artiklar i detta nummer. Danmarks Matematiklärarförening publicerar i tidskriften sitt remissvar vad gäller årskurs 9 och 10. Läroböckernas räkneuppgifter sida upp och sida ner kan ge samma resultat som sömnmedel. Att samla gemoetriska mönster är en framgångsrik syssla i Italien. Fibonaccis trekant.
LMFK-bladet 2005:4 – presentation av ny dansk tidskrift MONA, Matematik- og Naturfagsdidaktik, vilken vi från och med nu prenumererar på. I ett projekt för att stödja ungdomen i Kirgizistan (Kirgistan på danska) och med medel från Operation dagsverken tar man i Danmark fram fem läromedelshäften – varav ett i matematik – som belyser livsvillkår och utbildningssituationen för barn och unga i Kirgizistan.
Dimensio 2005:4 – Helfinskt nummer. Ser vid genombläddring inte ut att vara några artiklar om matematik.
Teaching mathematics and its applications 2005:2-3 – De flesta artiklarna i detta dubbelnummer är papers från ICME 10 i Köpenhamn. Ett är författat av Thomas Lingefjärd och Mikael Holmquist och behandlar lärarstuderandes kunskaper om och attityder till matematiska modeller. Ett annat bidrag behandlar studerandes bristande färdigheter i att översätta verkligheten till matematik och tvärsom. Ett försök att låta gymnasieelever i Taiwan arbeta med matematiska modeller, vilket man hittills inte sysslat med i Taiwans skolor.
UbU – Utbildningsutskottets register vid riksmötet 2004/05: Betänkanden
Mathematical Spectrum 2005:1 – Ptolemaios och Kopernikus olika världsuppfattningar presenteras i koordinater och ekvationer och liknar då varandra. Undersökning av ett ekvicentriskt mönster. Problem angående valstrategier i ett tävlingsprogram.
Zentralblatt für Didaktik der Mathematik 2005:4 – Artiklarna i detta nummer har den övergripande rubriken ”Quality development in mathematics education by focusing on the outcome : new answers or new questions?”. Bland artiklarna finns en av Katarina Kjellström och Astrid Pettersson om hur de nationella proven i matematik speglar läroplanens syn på matematikkunnande.
Tangenten 2005:2 – Tema ”Matematikk og IKT”. Geir Botten om så kallad ”rolig matematik” kopplad till utvecklingen av matematikkunskaper. Arbeta i Excel med Yatzy och stora tal. Fågeltetraeder och origami. Nöttekonkurensen på högstadiet: ett problem varannan vecka löses av eleverna individuellt. Vad är matematisk kompetens?
International journal of mathematical education in science and technology 2005:6 – Arkitetktstuderandes tesselleringsprojekt nödvändiggjorde en kurs i matematik, vilken resulterade i mycket goda kunskaper på grund av de omedelbara behoven . Mersennetal och perfekta tal studeras med hjälp av programmet Maple.
Normat 2005:2 – En historisk belysning av begreppet funktion. Algebraiska uttryck i tiden mellan 1500-talet och 1800-talet.
Familjedaghem 2005:3 – Tema ”Lika – olika”. Begränsar föräldrar sina barn genom att bemöta dem utifrån kön? Härlig omslagsbild med en samling skor.
Pedagogisk forskning i Sverige 2005:1 – Edukation, ett bidrag i debatten om det svenska pedagogikämnet. En diskussion om den sjugradiga betygssklan som förordas i ECTS-systemet.
Aktiva skolföräldrar 2005:3 – Temanummer om hälsa och idrott. Reportage från Fayerweather Street School, en föräldraaktiv skola med elevfokuserad undervisning. Vad man kan göra, vad man kan kräva och var man finner information, om man har ett barn med dyslexi.
Pedagogiska magasinet 2005:3 – Tema: Demokrati och delaktighet.
Lärarnas tidning 2005:14. – Angående Skolverkets delning.
Mathematics competitions 2005:1 – Även i denna tidskriften finns en artikel om The UK Primary Mathematics Challenge – här av tävlingens upphovsman, den pensionerade gymnasieläraren Peter Bailey. Om matematikolympiaden i Centralamerika och Karibien.
Canadian journal of science, mathematics and technology education 2005:2 – Att lära ut och lära sig om tid samt olika tidsaspekter i skolan.
Teaching statistics 2005:3 – Presentation av ett nytt datorprogram: FISH (Friendly Introductory Statistics Help). Att kunna mäta graden av orättvisa vid exempelvis fördelningen av godis.
Matematika v skole 2005:6. Samt en annan rysk tidskrift som också handlar om matematik i skolan.
Nämnaren 2005:3 – Stensättarmatematik. Matematik utomhus hos Skogstrollets förskola. Ett inlägg i debatten om elever med särskild fallenhet för matematik. Finns det någon matematik i vikta papperslådor?
UbU – Utbildningsutskottets verksamhet vid riksmötet 2004/2005.
Tidskriftsnytt