Gå till våra tidskriftssidor för vidare information, innehållsförteckningar med mera … Canadian journal of science, mathematics and technology education 2008:2 – Matematikundervisning på arbetsplatser där vissa moment kräver speciella kunskaper i matematik. Resultaten av PISA 2003 i Nordamerika och vad man kan lära av dessa.
International journal of computers for mathematical learning 2008:2 – Elever 6-8 år konstruerar spel byggda på slump och rättvisa.
Research in mathematics education (Korea) 2008:2 – Japanska lärares förkunskaper i matematik och vidareutbildning i utbildningsteknologi. Undersökningar i södra Kina om lärares vidareutbildning. Artieklförfattare från Hong Kong menar att viktigast i matematikundervisningen är att lära barnen matematiskt tänkande.
Journal of mathematics teacher education 2008:5 – Första artikeln diskuterar frågan hur forskningen kan användas i matematikundervisningens tjänst. Vad gör ett problem matematiskt intressant och hur får man lärare att formulera mer intressanta uppgifter.
Skolvärlden 2008:15 – Satsningarna på matematik och teknik i den nya budgeten.
Research in mathematics education (ges ut av British Society for Reasearch into Learning Mathematics. Det är en ny prenumeration för NCM) 2008:1 – Varför så få engelska elever väljer matematik efter 16 års ålder berättar de själva i intervjuer. Lärare inskolar unga elever i matematiskt tänkande.
Research in mathematics education 2008:2 – Minnesord över Leone Burton. Arbete med dynamiska geometriprogram förändrar det matematiska samtalet i klassrummet – inte minst hos läraren. Hur uppfattar studenter begreppet oändlighet – jämförelse mellan studenter i humanistiska ämnen och studenter som studerar matematikdidaktik.
LMFK-bladet 2008:5 – Abstracts till föredragen inför årsmötet 24/10. Matematiklärarnas verksamhetsberättelse.
Research in mathematical education (Korea) 2006:2 – Att effektivt använda resultaten från matematikproven/-utvärderingarna. Analys av en undersökning av attityder till matematikämnen hos koreanska elever som presterar bra.
2006:3 – Hur kinesiska lärare undervisar i bråkräkning. Hur kinesiska lärare ger uttryck för matematiken i klassrummet påverkar starkt elevernas uppfattning till ämnet.
2006:4 – Australisk studie om hur väl elever kan läsa av data som presenteras i tabeller och grafer. Webbaserade instruktioners påverkan på lärakandidaters inställning till matematiken.
2007:1 – Kinesiska och koreanska matematiklärares olika sätt att förklara varför man inte kan dividera med noll. Kinesisk studie visar att det finns en nära relation mellan elevers skicklighet att formulera matematiska problem och att lösa dem.
2007:2 – Analys av datorspel för matematikundervisningen. En studie från tre olika kinesiska kulturer om sambanden mellan akademiska framgångar i matematik och attityden till ämnet.
2007:3 – En jämförelse mellan två videoinspelade matematiklektioner i Kina ger en inblick i hur undervisningen i ämnet utvecklas. Jämförelse mellan olika utgåvor av ett matematikläromedel för gymnasiet i Kina.
2008:1 – Studie över olika intelligenser hos elever med matematisk begåvning. Konstruktion och analys av ett diagnostiskt test för att mäta färdigheterna i artimetik och logik.
School science and mathematics 2008:6 – Begåvade fjärdeklassares problemlösning med rationella tal och hur de behärskar representationer av rationella tal. Matematiklärares prov för årskurs åtta studerades, tillika dessa lärares övriga utvärderingsmetoder. Former och figurer på skolgården kan inspirera till spännande arbeten på matematiklektionerna.
MatematikMagasinet nr 42 (2008): okt. – ”Lacsap”-trianglar är omvända pascaltrianglar. En egenskap vid talet 41. Några problem i talteori. Att mäta vinklar med linjal. Opgavehjörne.
Matematik (Danmark) 2008:6 – Lärarkandidater på praktik ledde ett tvärfackligt matteprojekt med sina elever. Diofantiska trianglar. Ett arbete i statistik i årskurs sju avslutades med presentationer på de sätt som eleverna valt själva.
Educational studies in mathematics vol. 69(2008):2 ”The role and examples in mathematics education” – Blivande matematiklärare i övergången från att ha kunskaper i matematik till att kunna undervisa i ämnet. Matematiklärarkandidaters val av exempel på praktiklektionerna och hur väl dessa exempel gagnar de önskade syftet.
Learning and instruction 2008:5 Special issue ”Motivation for teaching” – Lärares entusiasm för ämnet matematik samt att undervisa i matematik sett både utifrån lärarna själva samt hur deras elever uppfattar deras entusiasm och sätt att undervisa. En sammanfattande artikel om vad som motiverar lärare.
International journal of mathematics education in science and technology 2008:7 – Blivande matematiklärares uppfattningar om radianer. Kunskaper och missuppfattningar om matematik hos studenter inom biovetenskaper.
PRIMUS 2008:5 – Att undervisa i matematik för studenter inom andra ämnen. Holistisk gradering användes i en kurs inom analys för att identifiera de elever som helt behärskade kursinnehållet och de som inte ens hade begränsade kunskaper i ämnet.
Mathematics teacher Vol. 102(2008):3 – En matematiklektion där eleverna med hjälp av datainsamling undersökte sambanden mellan breddgrader och temperaturer i Nord- och Sydamerika. Lesson study – ett sätt att lära gemensamt även för blivande matematiklärare på praktik. Den matematiska vokabulären och de matematiska begreppen på matematiklektionerna.
Mathematics teaching in the middle school Vol. 14(2008):3 – Matematikuppgifter där eleverna måste tänka i flera steg och som kan lösas på flera sätt är för läraren inte helt lätta att introducera och genomföra i klassrummet. En lektion där man med hjälp av geometri, mätningar och beräkningar observerade solens ”gång” på himlavalvet under en dag. Barn som diskuterar och utövar matematik kan betraktas som matematiker anser tre artikelförfattare.
Teaching children mathematics Vol. 15(2008):3 Tema: Learning environments that support mathematical understanding – Skapa en atmosfär i klassrummet där eleverna kan värdera och ifrågasätta egna och andras hypoteser gör lärandet effektivare. Det intellektuella klimatet i klassrummet.
NCTM News bulletin Vol. 45(2008):3 fokuserar på likvärdig undervisning.
Mitteilungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik nr 85 2008 – Rekommendationer för matematikutbildningen vid lärarutbildningen. En föreläsning om matematikdidaktik av Thomas Jahnke. Undersökning bland lärarstuderande om vilka moment i artimetikundervisningen, som engagerade dem mest och varför. En tysk mattekoffert.
Tangenten 2008:3 – Gunnar Gjone har skrivit om Alan Turing och illustrerat med frimärken. Att behålla elevernas matematikengagemang i grundskolans senare år. Undervisning i matematiska begrepp på lågstadiet.
Innehåll: MD