Tidskriftsnytt, oktober, 2006

Infinity 2006:4 – Nya dimensioner till studiet av knutar. Tredimensionella figurer framställs av exempelvis plywood eller plåt. Datorkonst och matematik samt olika sorters maskiner som kan framställa konst såsom harmonografer, meccanografer m. fl. Fantastiska sammanträffanden/uppenbarelser i matematiken – eller är de inte sammanträffaden? Keltiska knutmönster.
Journal of mathematics teacher education 2006:2 Special issue: Inter-relating theory and practice in mathematics teacher education. – Om forskning och praktik i lärandet till och som matematiklärare. Lärare följer barnens lärprocesser i matematik och reflekterar samtidigt över sin egen undervisning för att förbättra den.

International journal of mathematical education in science and technology 2006:6 – Om gränsvärden och matematisk terminologi. Från geometrisk representation av komplexa tal till algebraisk och tvärsom.

International journal of mathematical education in science and teachnology 2006:7 – En undersökning med gymnasieelever visade att ju högre betyg de hade i musik desto mer sällan förekom dåliga resultat i matematik. Lärarkandidater möter i sin utbildning ett undersökande arbetssätt i matematikundervisningen där eleverna får lära sig att ställa hypoteser.

Journal of computers in mathematics and science teaching 2006:1 – Andragradsekvationer med parametrar i datorprogrammet Locus i gymnasielärarutbildningen. Faktorer som uppmuntrar respektive hämmar datoranvändningen i gymnasiematematiken i Australien är desamma nu som för tio år sedan.
Equals 2006:3 – Kan vi förändra våra attityder till de svagpresterande elevernas “fel” och därmed förbättra elevernas inställning till matematiken? Angående implementeringen av den nya engelska kursplanen i matematik.

Mathematics in school 2006:4 – Gymnasielärare berättar hur de för sina elever presenterat matematikens användningsområden. Ett kulturhistoriskt perspektiv på geometriundervisning. 6-cirkel-problemet. Tesselleringar med rutor.

Symmetri Plus nr. 31. – Mest ekonomiska sättet att packa cirklar i lådor – eller är det bättre att inte använda lådor? För tredje gången någonsin kommer julföreläsningen vid Royal Institute i London att handla om matematik och hållas av Marcus du Sautoy från Oxford: “The Num8er My5teries”.Om John Pell, engelsk matematiker som levde i Sussex i England i början av 1600-talet. 641 – ett tal med anknytning till Euler och Fermat.

Qvartilen 2006:3 – Statistikens historia i Sverige 1890-1930. Vektorframställning av statistik och sannolikhetsteori. Kan svårigheter med matematik bero på att man använder fel hjärnhalva?

Educational studies in mathematics Vol. 63(2006): 1 – Kan barn se sambandet mellan “dela lika” och multiplikation? Hur lärarkandidater föreställer sig att matematikundervisningen i klassrummet kommer att te sig.

International journal of computers for mathematical learning 2006:1 – Visual mathematical representations (VMRs) – ett interaktivt dataprogram för exempelvis grafer, geometriska strukturer och diagram. CABRI-II i arbetet med triangelns yta.
Teaching children mathematics Vol. 13(2006): 1 – Ett förslag till en arbetsplan för “a mathematics investigation center” för begåvade barn. Kan man kräva att barn ska kunna behärska de elementära talkombinationerna och hur ska man hjälpa dem att nå dit? Ett spel där barn i tioårsåldern lär sig jämföra bråktal.
Lika värde 2005:3 – Malin Sandström är lärare i en träningsskola och gör dessutom egna läromedel exempelvis i matematik för elever med rörelsehinder och med motoriska svårigheter.
KOM 2006:3 – Bilbyggarutbildning för nyanlända invandrare. Om vuxenutbildningen i valrörelsen.
Mitteilungen der Deutschen Mathematiker-Vereinung 2006:3 – Matematik och konst – en retrospektiv konstutställning i Stuttgarts konstmuseum med Max Bill, för vilken matematiken var en viktig inspirationskälla. Matematiker som hjältar på frimärken, sedlar och även som huvudpersoner i böcker. Den spanske bildhuggaren Joseph Canals arbetar med variationer på möbiusbandet i marmor och granit.
Focus on learning problems in mathematics 2006:2 – Sjätteklassare återberättar matematiska jämförelseproblem. Ställa hypoteser och pröva dem i en datormiljö.
Mathematics teaching in the middle school Vol. 12(2006):1 – NASA presenterar för grundskoleelever problem en trafikledare på en flygplats ställs inför samt därtill hörande matematiska uträkningar. Redan i fjärde klass kan man introducera aritmetikens förhållande till algebra, den associativa och den kommutativa lagen. NCTM ger handledning i valet av matematikläromedel av hög kvalitet. Talsystem hos aztekerna och mayafolket.
Mathematics teacher Vol. 1000(2006):1 – Tidskriften inleder den hundrade volymen med artikeln Varför ska man studera matematik?, vilken ursprungligen publicerades i decembernumret 1931. Gymnasielärares erfarenheter av hur ett matematikproblem om vindsurfing har uppfattats och lösts av eleverna. En tävling i matematisk modellering lämpligt att ha i en gymnasieklass eller första universitetsåret. Uträkning av hastighet och medelhastighet med hjälp av videobilder och grafiska handräknare.
Förskolan 2006:8 – Matematikprojekt på förskolor och recension av boken Små barns matematik.
Learning and instruction 2006:4 – Fjärdeklassare med subtraktionssvårigheter uppvisar bättre resultat då de arbetar med ett datorprogram som omedelbart och enbart markerar när de gör fel jämfört med datorprogram vilka vid felräkningar ger det rätta svaret.
International journal for the history of mathematics education 2006:1 – Betydelsen av undervisning i projektiv geometri i Italien under slutet av 1800-talet. Namngivning av geometriska teorem i matematikläroböcker. Felix Klein och Euclides Roxo – två viktiga personer för utveckligen av gymnasiematematiken i Brasilien.
Normat 2006:3 – Reportage från en rymdfärd till planeten Mars och den matematik som låg bakom projektet. Minnesord över den norske matematikern Bent Birkeland.
MatematikMagasinet nr 30 (2006). – Geometriska konstruktioner, Abels summationsformel, bicentriska fyrkanter, varignon-parallellogrammet. En “gammal” matematiker förfasar sig över bristen på baskunskaper i matematik samt över en professor i matematik. Professorn förtydligar sina uttalanden om slutproven i matematik för grundskolan.
Tidskriftsnytt