Tidskriftsnytt, november, 2010

ZDM, International journal on mathematics education (peer reviewed) 2010:6 Tema ”Cognitive neuroscience and mathematics learning” – Hur man kan identifiera den inre dysfunktion som orsakar oförmåga till taluppfattning. Förmågan att uppfatta antal större än vad små barn och vissa djur klarar av, kan vara relaterat till spatial uppfattning och till språkliga och visuella system i hjärnan.
Educational Studies in Mathematics (peer reviewed) Vol. 75(2010): 2 – Efter studier med elever i årskurs fem och nio fann man att spatiala förmågor har mycket stor betydelse då man tänker och resonerar kring 3D geometri. Inspelade lektioner visar på vilket sätt lärare som har tillgång till undervisningsteknologi använder sig av denna i matematikundervisningen och genom intervjuer presenteras även lärarnas syn på matematikundervisning och undervisningsteknologi.
The American Mathematical Montly 2010:8 – Om Ailles rektangel, vilken artikelförfattaren anser tillhöra de rätvinkliga trianglarna (!). Slumpmässigheten i en pokergiv sägs förbättras med 13 procent om man istället för cirkulär utdelning av korten övergår till att ge mellan två och två i taget.
Mathematics Teaching 220, 2010:nov. – Ett tydligt sätt att visa att minus gånger minus är plus. Sista delen i Anne Watsons artikelserie handlar om vad elever måste ha inhämtat för att lyckas med gymnasiematematiken. Multipliklation med fingrarna som hjälp.
Förskolan 2010:9 – Inger Landén deltog i Förskolelyftet och fick en helt ny syn på matematiken i barnens vardag.
Familjemagasinet 2010:7 – En gymnasielärare återvände till sitt yrke då det uppkom andra möjligheter att undervisa matematik genom ny teknik. Nya möjligheter med mobiltelefonen i undervisningen (www.mobilestudy.org).
Mathematics Teaching in the Middle School Vol. 16(2010):4 – Analysera elevernas geometritänkande genom både formativ och summativ utvärdering och med hjälp av van Hieles tankemodell. Eleverna borde genom hela grundskolan använda mer tid till att arbeta med begreppsförståelse. För skolor i Kentucky, där det inte finns någon akademisk utbildning, designade en ingenjör i biomedicin ett program med mycket hands on-aktiviteter, för att inspirera och visa exempel på ett yrke som arbete med matematik och naturkunskap kan leda till.
For the Learning of Mathematics 2010:3 – John Mason skriver om sin verksamhet inom matematikundervisningen och vad den har handlat om för hans del. Om elever som är ovilliga att lära sig något nytt, inte försöker finna mönster. Ett par kommentarer till en tidigare artikel om ”förkroppsligad matematik”. Reflektioner över sättet att skriva termen matematik relaterat till sättet att läsa och förstå densamma. En artikel om visualisering inom geometri och en om bevisföring i geometriundervisningen.
Nämnaren 2010:4 – Adventskalendernummer. Vidga och utveckla förskolebarns förståelse av tidsbegrepp. Tre artiklar om hur man arbetat med geometri i uppsalaskolor. Erfarenheter från intensivundervisning – enskild undervisning- i matematik för elever i årskurs nio som riskerade att inte uppnå målen.
Journal for Research in Mathematic Education (peer reviewed) 2010:5 – Som redaktör för tidskriften ger Kathleen Heid sin syn på vilken sorts artiklar om matematikdidaktisk forskning som kvalificerar sig för publicering. I diskussioner mellan japanska lärare och praktiklärare utkristalliserade sig sex principer för hög kvalitet på matematikundervisningen. I en jämförande kontroll av kunskaper i matematikundervisning mellan lärare som deltagit i kompetensutveckling och en kontrollgrupp visade sig den förra gruppen överlägsen.
Matematik (Danmark) 2010:7 – I Lene Christensens klass arbetar man med en talbok, ur vilken hon i detta nummer presenterar hur man arbetat med talen åtta och nio. Om best practice och arbete med interaktiva skrivtavlor i matematikundervisningen. Herons från Alexandria uträkningsmetod för kvadratrötter. Som fristående bilaga följer en liten skrift från Navimat om teknologi i matematiken. Julekalender i mittuppslaget.
Mathematics Teacher Vol. 104(2010): 4 Focus issue ”Technology” – Att använda interaktiva skrivtalor i matematikundervisningen. Redovisning för hur man arbetat med Texas Instruments Nspire i arbetet med att presentera olika representationer. Utbildning i undervisningsteknologi i kompetensutbildningen och hur man bäst stödjer lärare i deras användning av denna.
Teaching Children Mathematics Vol. 17(2010):4 – Månadens problemlösning behandlar kryptologi. Årskurs tre arbetar med kroppssymmetry för att sedan fortsätta med symmetri hos geometriska former.Vilka matematiska kunskaper behöver en lärare ha för att hjälpa andra lära sig? Mathematics Scan (M-Scan), ett instrument för att mäta kvaliteten på matematiklärares instruktioner. Lärare i Reggio Emilia har utarbetat en modell för matematikundervisning med små barn, vilken innefattar såväl formativ som summativ utvärdering.
Dimensio 2010:5 – Om Adolf Moberg, professor i fysik i Helsingfors i mitten av 1800-talet, och hans bevarade anteckningar, där han bland annat skriver om ”En Arithmetisk Fråga” – multiplikation av siffrorna 1 – 9 samt addition av deras produkter, där han ser ett märkligt mönster.
The Journal of Mathematical Behavior (peer reviewed) 2010:3 – Universitetsstuderande med dans som huvudämne deltog i en kurs i matematisk analys, där de i grupp samtalade om matematik framställde representationer av sina problemlösningsresultat och fördjupade sig i funderingar kring konvexitet. En studie i förskolebarns rumsliga strukturering av block (legoliknande) som ett sätt att utveckla taluppfattningen samt lärarens vägledande roll i detta arbete.
Math Horizons 2010: nov. – Algorit men för att återställa Rubiks kub till utgångspositionen från vilken annan position som helst med minsta möjliga antal vridningar kallas Guds algortim och antalet vridningar har nu bestämts till 20. Färgglada illustrationer på bevis av Picks sats. Studier och utbildning till aktuarie – ett yrke för matematiker. Olika utformning och storlekar av abaci, däribland en hybrid mellan en abacus och en kalkylator tillverkad av Casio på 70-talet. Konst och matematik – här van Goghs stjärnhimmel med spiralmönster.
School Science and Mathematics 2010:7 – Utbildningsnivå och inställning har stor betydelse för om och hur mycket grundskollärare andvänder sig av laborativt material i matematikundervisningen. Om bevisföring i geometriundervisningen och hur den kommuniceras.
The Mathematical Gazette nr 531, 2010 – Det perfekta chiffret och koder. John Wallis och hans upptäckt av produkten för pi. Om hyperboler i rugby. Problemavdelning. Recensioner.
Naturfag 2010:2 – Vilka faktorer är avgörande då unga människor väljer eller väljer bort naturvetenskapliga ämnen. Att konstruera fågelholkar till olika fågelarter med hjälp av bland annat tredimensionella former. Julpyssel och dito pynt och symboler.
Educational Studies in Mathematics (peer reviewed) Vol. 75(2010):3 – Wittgensteins analytiska ramverk prövas i filosofiska reflektioner över etnomatematiken. En turkisk artikelförfattare skriver att många lärarkandidater har matematikångest.
Journal für Mathematik-Didaktik (peer reviewed) 2010:2 – Reflektioner över samspelet mellan teorier, prövning och utveckling av forskningsresultat på området benämnda tal.
Forum for Matematikkens Didaktik – nyhedsbreve 2010:2 – Lärarutbildning för grundskola och gymnasium – exempel från USA och Danmark.
LMFK-bladet 2010:6 – Konstruktion av polyedrar med hjälp av gyllene snittet. Logaritmteori eller grundtalslogaritmer.
The American Mathematical Monthly 2010:9 – Fermats spiral och linjen mellan yin och yang.
LMNT-nytt 2010:2 – Kreativ matematik med elever på NV-programmet. Nya matematikproblem.

Innehåll: MD