School Science and Mathematics 2012:2 – Man jämförde om elevers prestationer och attityder etc till matematik och naturvetenskap var annorlunda i enkönade klassrum än i blandade. Problemavdelning.
Educational Studies in Mathematics Vol. 79(2012):3 Special issue: The inverse principle: psychological, mathematical and educational considerations – Undersökning med elever årskurs 3 till 6 av subtraktion och addition där ena talet är tvåsiffrigt visar att strategierna för subtraktion är enbart subtraktion men strategierna för addition är ofta både subtraktion och addition. En studie om två modeller av subtraktion – att ta bort och att bestämma skillnaden samt om subraktionens inverterade relation till additionen. Vergnaud kommenterar den sist nämnda artikeln vilken han till viss del anser paradoxal.
Learning and Instruction 2012:3 – Vid inlärning av decimaltals värden lärde sig eleverna mer effektivt om de fick studera både felaktiga och korrekta lösningar jämfört med elever som enbart studerade korrekta lösningar.
NOMAD, Nordisk Matematikkdidaktikk 2011:4 – Hur heuristiska metoder behandlas i några matematikläroböcker för årskurs nio. En jämförelse mellan norska och finska matematikstuderande om hur de definierar matematik.
Mathematics Teacher Vol. 105(2012):7 – Att räkna ut volymen på stympade koner – en form som är vanligt förekommande. Pop-upfigurer kan konstrueras i Geometer’s Sketchpad.
Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching 2012:1 – Sjätteklassare som deltagit i matematikundervisning efter skoldagen – en grupp i traditionell lärarledd undervisning, en annan grupp enligt ett teknologibaserat upplägg – visade vid en uppföljande utvärdering samma prestationsnivå; dessutom presterade samtliga bättre än de som inte alls deltagit i extraundervisningen. Jämförande studie om användningen av virtuellt manipulativt material och traditionellt konkret material i nivåindelade grupper.
Journal for Research in Mathematics Education 2012:2 – Tre forskare som har publicerat delar av sina avhandlingar i JRME delar med sig av erfarenheterna att få sina manuskript publicerade. Studie av en lärare vars elever har annat modersmål och lärarens agerande både med språk, gester och upprepning av sin elevernas svar, för att komma till rätta med elevernas felaktiga lösningar vid geometrisk problemlösning.
Mathematics Teaching in the Middle School Vol. 17(2012): 7 – Hur man multiplicerar bråk i Korea. För att arbeta med mått och samla in samt bearbeta data fick elever i klass åtta vika och få pappersflygplan att flyga.
The Mathematical Gazette 535, 2012. March – Hur många gånger måste man kasta en tärning för att få fyra sexor i rad eller överhuvudtaget n antal sexor i rad? En artikel om att packa kvadrater i rektanglar och en om egenskaper hos omskrivna rektanglar. Katalanska tal och katalanska parentesproblem.
International Journal for the History of Mathematics Education 2011:2 – En egyptisk lärobok i matematik från början av artonhundratalet antas vara en översättning av en berömd fransk matematiklärobok från sjuttonhundratalet. Definitionen av trigonometriska funktioner förändrar sig drastiskt i amerikanska läroböcker för universitet mellan 1776 och 1900. Intervju med Ubiratan d’Ambrosio.
Mathematics Teaching 227, 2012: March – Möjligheter för användare av iPhone, iPad och Googles Android att använda appar för matematik. Gymnasieelever konfronteras med minustecknets olika betydelser. Att arbeta med den japanska soroban i årskurs tre lär eleverna att räkna genom att strukturera talen.
Matematik 2012:2 – Upplevelser på Matematikbiennalen i Umeå ur ett danskt perspektiv. Fortbildning i hur man arbetar med GeoGebra i sin undervisning.
Journal für Mathematik-Didaktik 2012:1 – Olika sorters fel vid addition och subtraktion av bråk. Undersökning om vilka olika perspektiv som finns med i matematiklärares läsning och bedömning av elevers arbeten.
For the Learning of Mathematics 2012:1 – Eftersom det finns skulpturer av så kallat omöjliga figurer finns också ett behov att förklara och definiera dessa. Beroende på skillnaden i utbildning är det svårare att undervisa i division för högstadielärare än för gymnasielärare.
School Science and Mathematics 2012: 3 – Test visade att högstadieelever hade svårt att uppskatta längden av föremål och att det i sammanhanget hade betydelse om föremålet var två- eller tredimensionellt.
The Journal of Mathematical Behavior 2012:2 – Undersökning bland matematiklärare på högstadiet visade stor osäkerhet på betydelsen av begrepp som definition, bevis och sats. Artikel av Lithner och Bergqvist om lärares undervisning om matematiska resonemang i problemlösning och hur detta anammas av studenterna.
Teaching Children Mathematics Vol. 18(2012): 7 – Elever i årskurs tre konfronteras med division med rest och vad det kan innebära i verkligheten. I videospelet Pearl game lär sig eleverna hantera tallinjen.
Mathematics in School 2012:2 – Hur kulturen har påverkat matematikundervisningen efter andra världskriget i Storbritannien och i Sydafrika. Plus- och minusgrafer. Lärares syn på matematik styr deras undervisning.
Australian Primary Mathematics Classroom 2012:1 – Referensramar för utveckling av taluppfattning samt dess tillämpning under en lektion i uppskattning i årskurs 5 och 6. Askew diskuterar om matematisk förståelse är en av ämnets kompetenser, vilket uttrycks i den australiska läroplanen.
Innehåll: MD