Teaching children mathematics Vol.12(2006)nr 7 – Hur förbättrar lärare sin undervisning i problemlösning? Våren – ett tema i matematikarbetet. Undervisning i bråkräkning i Japan. Problemlösning.AMT, Australian mathematics teacher 2006:1 – Rymdgeometri och Descartes teorem. Pappersvikningens potentialer. Thelma Perso diskuterar begreppen mathematics och numeracy. Ett projekt för att väcka intresse för statistik.
Illustrerad vetenskap 2006:7 (Det här är en ny tidskriftstitel hos NCM.) – Lite hjärngymnastik. Instabila galaxer. Vackert mosaikgolv med tidiga kristna symboler funnet i israeliskt fängelse. Matematikens roll i märkliga sammanträffanden.
Utbildningsutskottets betänkande 2005/06:
UbU 11 – Grundskolan: arbetsmiljö och elevhälsa
UbU 13 – Fristående skolor m.m.
UbU 14 – Grundskolan
Forska – en tidning från Vetenskapsrådet om forskningsfinansiering, forskningspolitiska frågor och forskningsinformation, 2006:2 – Ny tidskriftstitel i NCM:s bibliotek.
Journalisten Lena Andersson har utsetts till ny allmänrepresentant i Vetenskapsrådets styrelse. Några personer som var med och grundade Vetenskapsrådet ser tillbaks på de första fem årens verksamhet. Att fördela forskningsresurser. Hur jämställd är den akademiska jämställdheten avseende kön och socialt ursprung?
NCTM News bulletin Vol. 42(2006) 8. NCTM har delat ut sitt stipendium Mathematics Education Trust till förtjänta lärare samt utmärkelsen ”Lifetime achievement award” till två medarbetare för deras insatser i matematikundervisningens tjänst.
Mathematics teacher Vol. 99(2006):7 – Historik omkring Pi. Elever i high school klarar av betydligt mer matematiska bevis än geometriområdets. Varför vi ska behöva lära oss trigonometri. Att dividera med primtal. Vackra symmetriska mönster på trappräcke. Matematiklektioner som inkluderar elever från minoritetskulturer – i det här fallet från Navajo-, Black feet och Apachestammarna i Nordamerika.
Teaching children mathematics Vol. 12(2006): 6. (ett senkommet nummer) – Videoinspelade frågestunder med elever som instrument i lärarutbildningen. Att räkna ut hur många grässtrån det finns på en fotbollsplan blir en lektion i uppskattning, multiplikation, mätning, problemlösning och kommunikation. Diskussion om födelsedagar lär barnen i förskolan hur en kalender fungerar och vilka ord och begrepp som hör samman med en kalender. Matematikuppgifter med temat ”Hjärtat” för olika åldersnivåer.
Journal of mathematical behavior 2006:2 – Angående bergsklättring och vinklar. Svårighet för elever på grundskolan att förstå kvadrat som ytmått. Lisbeth Åberg-Bengtsson skriver om barn 7-12 år och grafisk framställning. Hjälp med matteläxan hemma för amerikanska barn .
School science and mathematics 2006:3 – Skolbarns tilltro till nyligen lärda matematikkunskaper. Fler flickor än pojkar ansåg att det underlättar att använda sig av teknologiska hjälpmedel i matematiken. Undervisning i multiplikation som baseras på taluppfattning ger bättre resultat än metoden att lära sig multiplikationstabeller. Angående effektiv kompetensutveckling som resulterar i förändring i praktiken.
Journal of mathematics teacher education 2005:6 – En blivande matematiklärares tankar om lärarens och elevens roll i undervisningen. Kompetensutveckling där man fokuserar på matematikuppgifter lärarna använder i sin undervisning.
Canadian journal of science, mathematics and technology education 2006:1 Special issue dedicated to informal learning in science. – Ett par av artiklarna handlar om samarbete i undervisningen mellan skola vetenskapsmän och muséer.
Educational studies in mathematics 2006:1/2 Special issue: Semiotic perspectives in mathematics education : a PME special issue. – Om generalisering och konkretisering i matematikundervisningen.
Mathematica scandinavica 2006:1
Mathdi/Matheduc (tidigare ZDM) 2006:2 – De elektroniska artiklarna har temat Mathematical modelling and applications: empirical and theoretical perspectives. Bland andra Morten Blomhöj och Gabriele Kaiser skriver om didaktiska teorier för matematiska modeller. Matematiska modeller som en bro mellan skolan och universitetet. Matematiska modeller i klassrummet.
Forum for matematikkens didaktik 2006:1 – Mette Andersen har skrivit en doktorsavhandling om användningen av datorer i matematikundervisning på hög nivå. Anmälning av ny rapport: Kjönn, matematikk og teknikk. Inbjudan till debatt – med anledning av Ole Skovsmoses senaste artiklar – angående vilken matematikdidaktik som är den mest fruktbara. En ny rapport med en handlingsplan för framtidens matematik i folkeskolen.
Förskolan 2006:5 – Redaktören pläderar för utbildade lärare i förskolan. Vilken syn på förskolan har de politiska pariterna? Skapa dialog mellan personal-föräldrar och föräldrar-föräldrar är särskilt viktigt då barngruppen är mångkulturell.
NOMAD 2006:1 – Undersökning i Finland och England om lärares erfarenheter av matematikundervisning i smågrupper. Eva Riesbeck om krockarna mellan vardagslivets matematik och skolans matematikundervisning.
Matematik (dansk) 2006:3 – Har matematikproven blivit lättare? Mönstret på gatstenarna i Kairo. Lärarkandidater och storyline i matematikundervisningen. Muntliga individuella prov i matematik.
Journal for research in mathematics education 2006:3 – Angående en jämförelse av matematikprov under 20 år i Tasmanien – deras utformning samt svarsresultaten. Grundskoleelevers geometriska resonemang och förståelse av mätning. Hur 7-8-åringars matematiska tänkande kommer till uttryck i kommunikationsmönster i olika klassrumskulturer.
Canadian journal of science, mathematics and technology education 2006:2 – Förväntningar och variationer då elever arbetar med stickprovsundersökningar.
Equals 2004:3 (ett tidigare saknat nummer) – Klassrummet gjordes till ett koordinatsystem med barnen på sina stolar som koordinater. Ett konkret sätt att arbeta med proportioner. Angående forskning och information om dyskalkyli kontra. Kopplingen mellan musik, matematik och språk bygger på mönster och kan utnyttjas i matematikundervisningen.
Mathematical spectrum 2005/2006: 3 – Gamla kinesiska matematiker och matematiska landvinningar. En spiral av rätvinkliga trianglar och dessas förhållande till en av pyramiderna i Giza. En skog av pythagoreiska trianglar.
LMFK-bladet 2006:3 – Tetradertal och Pascals triangel, tetradertal och hockeyklubbor. En undersökning om hur det står till med samarbetet mellan naturvetenskapliga ämnen och matematik i danska gymnasieskolor.
Mathematics teacher Vol. 99(2005/2006): 5 (reklammerat nummer) – Studenter fick simulera totala solförmörkelser och göra matematiska modeller över dessas förekomster. Fibonacci och talsekvenser. Statistiska problem för klassrummet utgående från hunden Elvis, som för att simma kortaste sträckan i vattnet, kan räkna ut exakt var på stranden han ska ge sig ut i vattnet och hämta bollen som husse kastat.
Mathematics teacher Vol. 99(2006):6 (ytterligare ett reklammerat nummer) – Matematiken i de strukturer som ligger till grund för en bildkonst. Matematikuppgifter som handlar om skalbaggars rörelser, den parabel flygplanen beskriver i sin färdväg och pariserhjulens cirklar. Euklidisk geometri med cirkelns tredelning. Att grafiskt beskriva rörelser. En interaktiv webbplats (sökfunktioner) med fraktaler och andra geometriska finesser.
Mathematics teacher Vol. 99(2006): 8 – Låta klassrummet bli ett forum där eleverna får diskutera sina funderingar kring matematiska problem. Tredimensionell perspektivritning. Hands-on och handfraktaler samt andra ovanligare fraktalkonstruktioner.
International journal for technology in mathematics education (ny tidskriftsprenumeration) 2005:3 – En studie i användningen av miniräknare med Computer Algebra System i diskret matematik. Förslag till användning av CAS i undervisningen.
Illustrerad vetenskap 2006:8 – Funderingar över varför talet sju har en magisk betydelse. En amerikansk forskare och uppfinnare ska bygga ett sex våningar högt ur som ska placeras i en grotta i Nevada. Om John Harrison som på 1700-talet uppfann ett ur som gjorde det möjligt att beräkna längdgraden (med tre kilometers felmarginal). Hjärngymnastik med lösningar.
Utbildningsutskottets betänkande 2005/06:UbU18 Skydd för störningskänslig forskning.
Journal of the Korea Society of mathematical education: research in mathematics education. En ny utbytesprenumeration. Vi har fått den från 2004:3-
2006:1 – Jämförande studie över matematikprov i Kina och Storbritannien. Arbeta med kalkylprogram för matematiskt begåvade elever. En översikt över specialundervisning för matematiskt begåvade elever i Japan Problemlösningstest för att identifiera matematiskt begåvade elever. Matematikundervisningen för begåvade barn i Kina.
Tidskriftsnytt