Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia 2011:2 – Indonesiska spel stöder lärandet av längdmätning.
School Science and Mathematics 2012:5 – Trots att genusskillnader vad gäller självtillit fortfarande består till pojkars fördel tycks skillnaderna i matematikprestationer mellan pojkar och flickor ändå ha upphört. I en artikel om en kurs för att fortbilda matematiklärare i grundskolan beskrivs speciellt det instrument för utvärdering man använt sig av.
Primary Mathematics 2012:2 – Att ge barn modeller för hur man kan tänka vid addition och subtraktion. Utveckla matematiskt tänkande i förskolan.
Mathematics in School 2012:3 – Mycket om tesselleringar. Vilka regelbundna månghörningar kan bilda tesselleringar? Diskussionen mellan Pascal och Fermat om sannolikheten att få dubbla sexor med två tärningar.
Symmetry plus 48, 2012:Summer – Primtal som inte är primtal. Om Zeno från Elea – mannen med paradoxen.
Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching (peer reviewed) 2012:2 – Virtuellt laborativt material vid undervisning i aritmetik med heltal. En studie av användningen av undervisningsteknologi i matematikundervisningen i två stater i mellanvästern visade att den var mycket sparsamt förekommande och då den förekom var det mestadels i form av laborativt material.
ZDM, International journal on mathematics education 2012:1 Tema: Values in East Asian mathematics education – the third wave – Bishop skriver om framväxandet av kulturella värderingar inom den matematikdidaktiska disciplinen. Artiklar om kinesiska respektive japanska värdeaspekter inom ämnet.
Mathematics Teaching 228, 2012: May – Att spela spel – ett effektivt sätt att lära och undervisa matematik. Problematiken med att överföra asiatiska kursplaner och metoder i matematikundervisning till engelska skolor.
Matematik, Danmark 2012:4 – Arne Mogensen har kartlagt matematikundervisningen i 50 åttondeklasser i Danmark. Punkter lärare bör fokusera på vid arbetet med barn med matematiksvårigheter. Drillepinden.
Far East Journal of Mathematical Education Vol. 7(2011):1 – Fortbildning för högstadielärare i Indonesien för implementering av den nya kursplanen i matematik.
Journal of Mathematics Teacher Education 2012:3 – Artiklar om matematiklärares ämneskunskaper och hur de påverkar deras undervisning.
Teaching Mathematics and its Applications 2012:2 – Med tanke på att många unga spelar på hästar eller ägnar sig åt annan vadslagning med pengar vill man införa en kurs i sannolikhet om vadslagning med pengar. Vid Cardiff University har man undersökt hur studenter har uppfattat effekten av stödundervisning i matematik i form av drop in tillfällen.
MatematikMagasinet 64, 2012:juni – Kvadrater på trianglars och fyrhörningars sidor. Pascals triangel och e. Om vinkelhalveringslinjer.
Recherches en didactique des mathématiques 2012:2 – I Frankrike har eleverna från årskurs 6 anteckningsböcker i matematik där de själva skriver om vad de lär sig. Språkliga och fysiska uttryck och erfarenheter under den första introduktionstiden av geometri.
ZDM, International journal on mathematics education 2012:2 specialnummer med anledning av ICME-konfernsen i Seoul: The balance between foundations and creativity – features of Korean mathematics education – Elever högpresterande i matematik har vanligtvis gott självförtroende och tycker om matematik, men en analys från TIMSS 2007 visar att många duktiga elever i årskurs 8 i Sydkorea visade dåligt självförtroende och var inte positiva till matematik jämfört med åttondeklassare i andra högpresterande länder. Jämförelse mellan läroböcker i USA och Sydkorea med hänseende på information som ges med visuella representationer samt hur dessa används och hur denna typ av information påverkar elevernas lärande.
MONA: Matematik Og Naturfagsdidaktik – Tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere 2012:2 – Flera kommenterande artiklar till förra numrets artikel Läsning af matematikfagtekster i gymnasiet.
Innehåll: MD