Tidskriftsnytt, juni, 2006

Primary mathematics 2006:2 – Lite taltrolleri som eleverna kan lära sig att behärska. Hur man spelar GO, ett gammalt orientaliskt strategispel. Att kunna räka och vad man kan använda det till. Ett ämnesintegrerande projekt visar hur nära musik och matematik förhåller sig till och kan understödja varandra. Math trials är NRICH’s senaste idé för att puffa för problemlösning. Matte-väskor som eleverna får låna med sig hem under en vecka innehåller aktiviteter som eleverna gör tillsammans med föräldrarna eller äldre syskon.Tangenten 2006:2 – Geometriproblem utgående från arkitekturen i äldre kända byggnader. Att kunna additions- och subtraktionstabellerna på lågstadiet (grundskolans tidigare år) frigör kraft som kan användas till annat matematiskt tänkande. Varför saker är runda, egenskaper hos cirkeln och dess matematik. Peder Haug funderar kring individualiserad undervisning. Taltricks med Fibonacci. Att förändra sin matematikundervisning sker inte friktionsfritt. Mäta vinklar.
Australian primary mathematics classroom 2006:1 – Om sagoberättande i matematikundervisningen. Upprepande mönster för att utveckla det algebraiska tänkandet. Praktiska idéer för statistikundervisningen. Individuella samtal med barnen kan ge en en bra inblick i deras matematiska tänkande.
Australian senior mathematics journal 2006:1 – Om läroböcker och elever som har svårt att lära sig matematik genom att läsa i sin lärobok. Kristina Juter skriver om första årets universitetsstudenter som problemlösare. Matematiska beräkningar för Venuspassage.
PRIMUS 2006:2 – Räkna ut volymen av ett ägg med hjälp av genomskärning. Vad lärare kan lära sig genom att praktisera ett undersökande arbetssätt i klassrummet.
Utbildningsutskottets betänkande
2005/06:UbU17 Vissa frågor rörande Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond
UbU20 Kvalificerad yrkesutbildning som uppdragsutbildning
UbU21 Anpassningar av studiestödet till vissa EG-direktiv, m.m.
UbU22 Vissa frågor om vuxnas lärande, m.m.
UbU23 Kvalitet och samverkan – om utbildning för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning
Learning and instruction 2006:2 – En undersökning där man studerade inlärningseffekterna av att presentera fler än en metod att matematikuppgifter.
Equals 2006:2 – I Storbritannien blir det till hösten en ny “undervisningsmanual”? för att understödja lärande och undervisning i grundskolans matematik. Några av tidskriftens medarbetare har läst en elektronisk version av nämnda undervisningsmanual och är kritiska. Tidig introduktion av koordinatsystem kan förebygga framtida svårigheter.
Mathematics in school 2006:3 – Rapport från endagskonferensen Improving learning in mathematics: challenges and strategies. Vikten av matematiska bevis illustreras av spel med problemlösning. En lärare från Vitryssland skriver om sin undervisning av svagpresterande elever. Mönsterkombinationer med kvadrater, sexhörningar och trianglar. Vid en mattedag för duktiga elever var en av uppgifterna att knäcka koder.
Symmetry plus 2006: summer – Om de kinesiska böckerna The nine chapters of mathematical art, Commentary on the nine chapters… och Sea island mathematical manual skrivna av den framastående matematikern Liu Hui som levde 220- 280 e. Kr. Flera problem och tankenötter.
International journal of mathematical education in science and technology 2006:3 – Blivande matematiklärare arbetar med begrepp inom talteorin aktualiserade genom datorspelet (-programmet?) Number Worlds. Undervisningsteknologi i matematiklärande: förväntningar, nuläge, utvärdering. Hur studenter använder miniräknare för problemlösning.
Matematika v skole 2006:4
Matematika dlja skolnikov 2006:2
Utbildning och demokrati 2006:2 Tema: Gränsdragningar och gränsöverskridanden i högskolevärlden. Med temat som rubrik frågar sig Forstorp och Nissen bland annat vilken funktion gränsöverskridandet fyller. Catharina Landström diskuterar vad ett kulturstudieperspektiv på vetenskapen kan innebära. Om påtagliga gränsförskjutningar vad gäller könens positioner inom universitetsvärlden. Etc.
Illustrerad vetenskap 2006:9 – 80% av alla olyckor beror på mänskliga fel. Ett läsarbrev med redaktionens kommentarer angående en fråga om sannolikhet i ett tidigare nummer. Hjärngymnastik samt kunskapstest. Byggboom i insektsvärlden. I nästa nummer utlovas en artikel om kärlekens matematik.
Bilaga: Världens 812 underverk.
Svenska matematikersamfundets medlemsutskick 2006: maj – Om tre matematikpristagare: Lars Hörmander, Lennart Carleson och Mattias Jonsson. Christer Bergsten skriver om dynamiska geometriprogram. Bengt Ulin och skolgeometri. Inbjudan att medverka till uppbyggnaden av den nya webbplatsen Kollegieblocket.se. Skolornas matematiktävling.
MONA, Matematik- og naturfagsdidaktik 2006:2 – Carl Winslöv skriver om praksisorienterade huvudpunkter utifrån Brousseaus teori om didaktiska situationer i matematik. Lindenskov och Weng kommenterar artikeln “Matematikvanskligheder og regnehuller” från förra tidskriftsnumret. Lärarorganisationer i matematik och naturvetenskap ger sin syn på rapporten från kommittéen som tar fram en ny handlingsplan för matematik i danska grundskolan.
International journal of mathematical education in science and technoolgy 2006:4 – Många universitetsstuderandes svårigheter med linjär algebra förklaras med bristen på förkunskaper i mängdteori. Två typer av hexaparagoner passar in i varandra och bildar sammanhängande mönster. Magiska trianglar.
MatematikMagasinet 28 2006:juni – Trigonometriska värden. Harmoniska tal. Triangeln med niopunktscirkel. Lösningar till den 9:onde Junior Balkan-olympiaden. Från den pågående forskningen om trianglar presenteras exemplet Lester-cirkeln ur Clark Timberlings “Encyclopedia of Triangle Centers” (http://faculty.evansville.edu/ck6/encyclopedia).
Recherches en didactique des mathématiques 2006:1 – Ännu en artikel om didaktiska situationer i matematik refererande till Brousseau m. fl.. I en Vergnaudinfluerad undersökning använder man ett schema vid studiet av lärare som formulerar muntliga matematikuppgifter.
Matematika v skole 2006:5
Tidskrift för lärarutbildning och forskning 2006:2/3 Tema: Sloyd – tradition in transition. – Alltså ett helt nummer om slöjden i svensk undervisning, ett skolämne med lång tradition nu stadd i förändring.
Learning and instruction 2006:3 – Inga artiklar om matematikundervisning.
Educational studies in matehematics Vol. 61(2006):3 – Brent och Simmt skriver om vilka kunskaper i matematik en lärare behöver för sin matematikundervisning. I Storbritannien möter de flesta elever bevis i matematikundervisningen först på universitetsnivå.
Focus on learning problems in matehmatics 2006:1 – En undersökning visar att elever är mer postiva än vad deras lärare tror till att få flera lösningar på matematikproblem presenterade. Huvudräkning på gymnasiet.
Forska 2006:3 – Om fusk och plagiat i forskningvärlden. En presentation av de politiska partierna ställningstagande till centrala forskningspolitiska frågor.
Illustrerad vetenskap 2006:10 – Kärlek och partnerval kan enligt artikelförfattaren beskrivas rent matematiskt.
Journal for research in mathematics education 2006:4 – Robert Reys skriver inledningsvis om bristen på disputerade personer i matematikdidaktik samt ger en översikt av den engelska arbetsmarknaden. Matematikundervisning för inte tillräckligt kvalificerade matematiklärare i Sydafrika. Många elever förstår inte betydelsen av “är-lika-med-tecknet” vid ekvationslösning.
Mathematical Pie (Mathematical Association) 2006:168 – Pussel och tankenötter med lösningar i ett separat litet häfte: Notes.
Tidskriftsnytt