Tidskriftsnytt, juli–augusti, 2005


School science and mathematics 2005:5 – Kan studenterna använda sig av sina matematikkunskaper då de ska arbeta med differentialekvationer? Vad räknas som meningsfulla exempel och sammanhang för matematiklärande?
Micromath 2005:2 – Med hjälp av datorer och uppgifter från gravstenar kan man räkna ut om kvinnor i genomsnitt lever längre än män. Kan whiteboards skapa bättre förutsättningar för matematiklärande? En litteraturöversikt i ämnet grafiska räknare i matematikundervisningen. Ett förslag på hur man använder datorer i undervisningen.
Mathematical gazette nr 515, 2005 – Den optimala fördelningen av lektioner på ett schema. En ny algoritm för att räkna ut logaritm-funktionen(?) När en cirkels omkrets delar en triangel. Med mera.
L’enseignement mathématique 2005:1/2 – ”Challenging mathematics in and beyond the classroom” – ett diskussionsdokument för ICMI study 16. Övriga artiklar förfaller mig vara svår matematik.
Journal for research in mathematics education 2005:4 – Karen Fuson om strategier för multiplikation. Matematikundervisning på Oxford university och samarbetet mellan lärare/handledare och matematiker.
SMDF:s medlemsblad nr 11, 2005. – Christer Bergsten skriver om några aspekter av matematikens formelspråk. Christer Kiselman om matematikens två språk. Har matematiken ett språk? Att kommunicera matematik.
Mitteilungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik nr. 80, 2005. – Rapporter från arbetskretsarna om bland annat kvinnor och matematik, matematikundervisning och matematikdidaktik i Österrike, vidareutbildning i matematik för vuxna. Angående PISA: Grundskoleelever har svårigheter med att lösa och att läsa de benämnda talen. Kommande konferenser.
NCSM journal of mathematics education leadership 2005:1 – Undervisningen i nio mycket framgångsrika amerikanska skolor i låginkomstområden. Angående matematiklärares kunskapsnivåer i matematik och exempel på vad som är goda kunskaper inom olika moment i matematiken.
NCTM News bulletin 2005: maj/juni – Glimtar och referat från den årliga konferensen. Bilagan Math notes handlar om att växla pengar.
Language and education 2005:2. Special issue: Language and mathematics. Vi har köpt detta enstaka nummer eftersom det handlar om språk och matematik. Titta gärna på innehållsförteckningen här: http://www.multilingual-matters.net/le/019/2/default.htm
Tidskriftsnytt