Educational Studies in Mathematics Vol. 80(2012):3 – Matematikhistoriens roll i undervisningen och särskilt vad gäller inlärningen av metadiskursiva regler. Studenters verbaliserade tankar vid lösning av geometriska problem ger stöd i den kognitiva processen och kan samtidigt ge forskare verktyg att förstå den kognitiva utvecklingen hos studenterna i denna process.
International Journal of Science and Mathematics Education 2012:3 – En studie av tre lärare med åttondeklasser och deras användning av formativ bedömning som ett sätt att undervisa i matematik. Då matematiklärare bedömde studenters hemuppgifter och analyserade deras missuppfattningar fick de en god insyn i hur deras studenter tänker och vilka svårigheterna är samt en bättre insikt i sin egen yrkesutövning.
ZDM, International journal on mathematics education 2012:3 “Measuring teacher knowledge – approaches and results from a cross-national perspective” – Första delen: Preparing mathematics teacher: evidence from TEDS-M (Teacher education and development study in mathematics) primary teacher education in mathematics. De flesta artiklar handlar om matematiklärarutbildningen i olika länder eller har ett jämförande perspektiv. Andra delen: Mathematical knowledge for teaching.