Mathematical Pie No 180 2010:Summer – Problem och andra matematiska tidsfördriv med en lösningsbilaga.
Australian senior mathematics journal 2010:1 – Forgasz och Tan finner att flickor presterar sämre än pojkar vid användningen av CAS. Handdatorer och liknande teknologiska hjälpmedel i matematikundervisningen. Omöjliga geometriska figurer – ett sätt att väcka elevernas intresse.
For the learning of mathematics 2010:2 – Att se och fullfölja mönster. Identifiera matematik i icke-akademiska sammanhang – här konsthantverkare som snidar i trä och använder en icke-euklidisk metod för att dela ett segment i lika stora delar.
Teaching mathematics and its applications 2010:2 – En undersökning via e-mail till flera universitet i Storbritannien angående diagnostiska matematiktester visade att alla universitet ansåg dem som ett tillförlitligt sätt att identifiera studenternas styrka och svagheter, men hur man använder testresultaten varierade mycket. En undersökning vid Universitetet i Limerick visade att under tio år har profilen på deras nya matematikstudenter förändrats avsevärt, vilket medfört en nedgång i kompetensnivå.
Far East journal of mathematical education 2009:1 – Att använda barnböcker i matematikundervisningen och fackböcker för egen del för att komma tillrätta med elevers matematikångest.
Far East journal of mathematical education 2009:2 – Om en modern metod för kryptering den så kallade Hill- chiffern.
Far East journal of mathematical education 2009:3 – En undersökning om förhållandet mellan betyg i geometri respektive algebra och konst visade att inga samband fanns.
The American mathematical monthly 2010:6 – Om geometriska begrepp och definitioner och kritiken mot imprecisa Euklides definitioner. Ett bevis på att pi är irrationellt, vilket enligt aritkelförfattaren är mer välmotiverat än Ivan Nivens bevis.
Mitteilungen der DMV 2010:2 – En artikelserie om karriärvägar för matematik – i detta nummer om försäkringsmatematiker. Matematik i modern arkitektur. Deutsche Telekom Stiftung finansierar DMV:s Närverksbyrå Skola-Högskola, vars syfte är att stödja matematikundervisningen i utbildningen och stärka intresset för matematik bland unga människor.
Educational studies in mathematics Vol. 74(2010):3 – Etnografisk studie om matematisk praktik från en arbetsplats där man sysslade med telekommunikation. Hur matematiker skapar mening i matematiken genom kommunikation som gester, tal, diagram – här med exemplet egenvektorer.
PRIMUS 2010:5 – Vid ett amerikanskt universitet gjorde man om sin algebrakurs och använde bland annat ett datorbaserat inlärningsprogram, helklassdiskussioner, aktiviteter i grupp och dessutom färre lektioner, varpå resultaten förbättrades, närvaron ökade och ansökningarna till nästa kurs ökade med 3 gånger. Förstaårs studenter som konstruerar sina egna spel för att lära sig matematiska begrepp och analys.
ZDM International journal on mathematics education 2010:3/4 ”Tapestry of trends in mathematics education” – Osynliga problem som snart blir synliga då externa lärarutbildare sköter utbildningen för lärarstuderande i kulturområden med särpräglade språk och/eller kulturer. Matematikundervisning i ungdomsskolan och vuxenutbildningen som bygger på metoder och principer hämtade från etnomatematiken.
Canadian journal of science, mathematics and technology education 2010:2 – Vilken matematikkunskap kan man kräva att en lärare ska ha för att ge en god undervisning – behöver den sträcka sig bortom den aktuella kursplanen?
Journal for research in mathematics education 2010:4 – Diskussion om begreppet genus inom den matematikdidaktiska forskningen – förutom den biologiska könsskillnaden diskuteras begreppsmodeller baserade på sociala och kulturella teorier. En studie över läroböcker i matematik i USA under hundra år – deras innehåll och användning.
Innehåll: MD