Journal of mathematics teacher education 2009:2 – Undersökning bland blivande grundskollärare om deras motivationen för undervisning i bråkräkning. Hur matematik kommuniceras i klassrummet, dels mellan elever, dels mellan elev och lärare.MatematikMagasinet 46 2009:juni – Några uppgifter från matematikolympiaden i Sloveneien 2006. Andra från en matematiktävling i Bosnien-Herzegovina. Polylinguistiska alfamagiska kvadrater.
Journal of computers in mathematics and science teaching 2009:2 Special issue: Mathematical & scientific e-contents – Användningen av Computer Algebra Systems i undervisningen på universitetet. Introduktion av programmet GeoGebra för gymnasielärare.
International journal of mathematical education in science and technology 2009:4 – Exempel på engagerande matematikundervisning för ingenjörs- och ekonomistudenter i Karachi. Utvärdering av geologistudenters attityder till matematik efter en kurs i matematiska modeller.
Educational studies in mathematics Vol. 71(2009): 2 – För att få engagerade matematiklärare tillämpades matematikhistoriska studier i lärarutbildningen. Problemlösning på universitetsnivå gav studenterna en föreställning om vad matematik är, vilket man menar att undervisningen på gymnasiet inte har lyckats med.
Educational studies in mathematics Vol. 71(2009):3 – Kategorisering av anledningarna och metoderna att använda matematikhistorien i undervisningen. Leron och Hazzan om matematiklärande/matematiksvårigheter ur fyra olika vetenskapliga perspektiv, där matematikdidaktik är ett och kognitiv psykologi ett annat. Gymnasielärares negativa erfarenheter av att använda teknologiska hjälpmedel i matematikundervisningen.
International journal of science and mathematics education 2009:3 – Betydelsen för barns matematiska förmåga att mödrar uppmuntrar sina små barn och ger dem tillfälle att tänka intuitivt och göra uppskattningar. Kombinatorik i multiplikationsundervisningen på högstadiet för att underlätta inlärning av distributiva lagen och ge en bättre förståelse för multikplikation.
Learning and instruction 2009:4 – Illustrationer till benämnda aritmetiska problem kan fungera kontraproduktivt. Prestationen höjdes i aritmetisk problemlösning bland förskolebarn ju mer uppgiften motiverade dem, vilket inte motsvarades i liknande studier av förmågan att läsa.
The international journal for technology in mathematics education 2009:2 – Datoranvändning i en universitetskurs i plangeometri. Beskrivning av en metod att studera studenters spontana användning av grafiska handräknare.
Isquared 8 2009:summer – Agora, en film om Hypatia, kommer att visas på biograferna i slutet av året. Keith Still har studerat matematiken för flockars rörelser. Utställning på Royal Society Summer Science Exhibition om tesselleringar. Under rubriken Great mathematicians porträtteras Arkimedes från Syrakusa.
MONA 2009:2 – Matematikundervisningen för elever i en dansk åttondeklass i förhållande till deras bakgrund och livet utanför skolan. Matematiken i andra skolämnen på gymnasiet. Tomas Höjgaard Jensen skriver om problemlösningkompetenser och modelleringskompetenser.
Innehåll: MD