Gå till våra tidskriftssidor för vidare information, innehållsförteckningar med mera … Teaching mathematics and its applications 2008:2 – En kryptografisk metod användes i en kurs i linjär algebra, när man arbetade med eigenvärden och eigenvektorer. Universitetskurs i matematik inriktad mot beslutsfattande och problemlösning i affärsvärlden. Matematiska modeller vid bestämning av exakt medicindosering hos preventivmedel.
Mathematics teaching 209, 2008 : July – Diskussioner om problemlösning mellan lärare och elever kan fördjupa förståelse och undanröja missförstånd. Hur bänkarna är placerade i klassrummet påverkar den matematiska diskussionen. Att skapa spel om matematik – Fractics handlar om bråk.
For the learning of mathematics 2008:2 – Arbeta med matematiska modeller i skolan – här med grafiska representationer. Matematiskt tänkande uttryckt i poesi ett sätt att bearbeta matematiska begrepp. På Tinidad ochTobago är matematikämnet i skolan dominerat av europeiskt tänkande, men nu skriver man om kursplanerna så att matematiken mer ska knyta an till landets kultur.
Australian senior mathematics journal 2008:1 – CAS i gymnasiematematiken – tre lärares erfarenheter. Trigonometri kan användas för att bestämma ”timvisarna” hos vertikala och horisontella solur. Tillämpning av matematiken då man syr kläder med Lutterloh-metoden. Ian Sheppards erfarenheter av konstruktivistisk matematikundervisning för avgångsklasserna på gymnasiet.
Equals 2008 :2 – Lektioner med matematiskt tänkande på nytt sätt – en kurs för lärare. Elever på högstadiet vilka gör om samma fel gång på gång kan ledas in på rätt spår genom att man spårar bakåt till tidig inlärning där missförstånd kan ha uppstått. Lärare utvecklar ett sätt att föra fruktbara matematiska samtal i klassrummet.
Australian mathematics teacher 2008: 2 – Upptäckarglädje under matematiklektionerna – här i arbetet med Pascals triangel och Fibonaccis talföljd. Funktionsbegreppet i matematikundervisningen på högstadiet. Ett spel som Tic Tac Toe kan utveckla det matematiska tänkandet.
Australian primary mathematics classroom 2008:2 – Vad är relevant matematik, varför gör vi så här och när kan man ha användning för den här matematiken? Bråk kan exempelvis läras ut som delar av en hel, ibland som division och understundom med hjälp av choklad. Geobräden.
International journal of science and mathematics education 2008:2 – Svårigheter på högstadiet att vid algebra behärska kvalitativa enheter då talen är benämnda. En översikt över matematikundervisningen och matematikdidaktisk forskning i Spanien resuterande i producerade och inom de närmsta åren förväntade doktorsavhandlingar. Skillnader i begreppsbetydelse vid argumentation och bevis mellan naturvetenskapslärarna och matematiklärarna. I den därpå följande artikeln jämför man naturvetenskapens respektive statistikens sätt att testa hypoteser.
The international journal for technology in mathematics education 2008:2 – 10-åringar som spelar strategispel mot datorn kan utveckla sitt matematiska tänkande. En studie om webb-baserade instruktioner hos blivande matematiklärare på praktik och vilken effekt det ger för attityderna till datoranvändning.
Mathematical gazette nr 524, 2008 – Om oräkneligheten av irrationella tal. Kaos i Pythagoras sats. Kubikrötter. Euklides algoritm och problemet vid växling av pengar.
Journal of mathematical behavior 2008:1 – Aritmetiskt tänkande hos barn i särskolor. Blivande lärares syn på vad som är algebra.
Learning and instruction 2008:4 – Studier över hur mycket tid elever lägger ner på läxor visar bland annat att flickors lägger ner mer tid än pojkar. Jämförande undersökning av familjens betydelse för elevernas prestationer i matematik baserad på PISA-undersökningen.
Journal for research in mathematics education 2008:4 – Forskningen borde analysera skillnaderna i kvalitet på matematikundervisningen och dess resulterande i skillnader i matematiskt kunnande istället för att enbart konstatera att de föreligger. Hur matematiker värderar om ett bevis håller eller inte.
Journal für Mathematikdidaktik 2008: 2 – Algebrans utveckling från ett räknesätt inte baserat på symboler till nutida syn på algebra som symbolräkning. En analys av matematikläroböcker för gymnasiet.
Innehåll: MD