Australian Primary Mathematics Classroom 2012:4 – Ett projekt där Scaffolding numeracy användes i utvärderingsarbetet i årskurserna 4 – 8 handlade mycket om det multiplikativa tänkandet. Två artiklar om algebraiskt tänkande i grundskolan.
Australian Mathematics Teacher 2012:4 – Om begreppen matematik och numeracy – John Hogans tio år gamla artikel samt en nyskriven där han reflekterar över vad han skrev för tio år sedan. Grupper av studenter visar och diskuterar sina lösningar på matematikproblem med varandra. Konstruerade tredimensionella figurer och deras utvikta endimensionella skelett och diskussioner om hur många bitar man behöver för olika typer av figurer.
Australian Senior Mathematics Journal 2012:2 – Visualisering av komplexa kvadratrötter. Ett exempel på matematikämnen som intresserar elever är matematiken bakom nätverk – artikeln beskriver hur matematiker och naturvetare arbetar tillsammans.
Investigations in mathematics learning 2012:2 – Studie om lärares instruktioner för problem som bygger på mönster och där konsten att generalisera är betydelsefull. En fortbildningskurs för gymnasielärare om matematiska utsagor och bevis.
Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching 2012:3 – På ett amerikanskt universitet där man hade parallella kurser i algebra – en med traditionell undervisning och en där man använde CAS – konstaterade man efter examensprovet att de som hade blivit undervisade med CAS hade bättre resultat än den andra undervisningsgruppen.
MONA: Matematik Og Naturfagsdidaktik – Tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere 2012:4 – Artikel om interaktiva klossar i ingenjörsutbildningen diskuterar bland annat skillnader och potentialer mellan avancerade grafiska och fysiska användargränssnitt. MONAs årskonferens utmynnade i en text om hur matematiken och naturvetenskapen kan ingå i Ny Nordisk Skole, en vision från Ministeriet för barn och undervisning.
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 2012:8 – Modell för en universitetsutbildning i statistik som kan gagna Nigerias ekonomiska utveckling. Förändring av statistikkursen för förstaårsstudenterna till mer kritiskt tänkande och till att delge kunskaper som man behöver i dagens samhälle snarare än kunskaper för en statistiker.
Mathematics Teaching in the Middle School Vol. 18(2012/2013): 5 – Tänka och resonera om proportioner är betydelsefullt för matematiska tillämpningar i dagligt liv och kan uppövas även av synskadade elever genom hands on aktiviteter. Om medelvärde och median.
Teaching Children Mathematics Vol. 19(2012/2013): 5 – I dansen översätter elever abstrakt algebra till rörelser och publiken (andra elever) är aktivt engagerade i att gissa den algebraiska funktionen. Elever som är ovilliga problemlösare tillhör ofta gruppen lässvaga elever men kan visa sig som kompetenta problemlösare då problemet inte är kopplat till texter.
Journal of Mathematics Teacher Education 2012:6 – Blivande matematiklärare ombads att konstruera matematikuppgifter i form av berättelser från vardagslivet, men få av dessa hade trovärdighet eller saknade fullständig information för att kunna lösas. Ännu en artikel behandlar blivande matematiklärares hantering av problemlösning och svårigheten för många att utifrån en numeriskt presenterad matematikuppgift konstruera en benämnd uppgift.
School Science and Mathematics 2012:8 – En undersökning om kännedom om och instämmande i NCTM:s policydokument bland en grupp matematiklärare på högstadiet i ett skoldistrikt i Nevada.
International Journal of Science and Mathematics Education 2012:6 – Matematikstuderande på universitetsnivå i Abu Dhabi deltog i ett projekt där man använde spel i undervisningen, vilket utvärderades med aspekter som relevans, engagemang och akademisk nivå. Undersökning i australisk grundskola visade att spela spel inte resulterade i bättre resultat än andra matematiska aktiviteter.
Mathematics Teacher Vol. 106(2012/2013): 5 – Utifrån datumet 12 december 2012 studeras mayaindianernas räknesystem. Av alla faktorer som påverkar elevers matematiklärande visar studier att läraren och lärarens instruktioner har störst betydelse. En lärare berättar om sin favoritlektion – hur en sekt av en indianstam enkelt och med minimal information behärskar trigonometriska uträkningar.
Förskolan 2013:1 Tema: Teknik och naturvetenskap – För att stärka förskolelärare i sin roll inbjuder Malmö högskola under våren förskolechefer och förskollärare till tre träffar i kollegialt lärande om matematik i förskolan.
Forskning och framsteg 2013:2 – Matematikern Allan Gut skriver om slumpen.
Math Horizons 2012: nov – Om matematik och mode – ytornas geometri. Det nya matematikmuséet i New York. Kort historik från talet ett till oändligheten. Samt annat intressant.
Journal for Research in Mathematics Education 2013:1 Special equity issue – Diskussion kring myten om den vite mannen gentemot unga afroamerikanska män som lyckas i sina matematikstudier. Om matematikundervisningen i en skola på Nya Zeeland där man i kursplanerna inskrivit betydelsen av den maoriska kulturen och språket.
Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education 2012:4 – Undersökning av vilka faktorer under matematiklektionerna som påverkar effektiviteten av lärandeobjekt. En studie där bedömning av elevers kunskaper i geometri görs genom uppgifter med fler än en lösning.
Mathematics Teaching 232, 2013: januari – Fortsättning på presentationen av Mason’s, Swan’s och Watson’s workshop om hur matematikuppgifter bör presenteras för att resultatet ska bli optimalt. Om projektet Everyone Learning Mathematics vilket innebär att alla elever i en kreativ klassrumsatmosfär ska förbättra sig i matematik och inte bara nöja sig med att uppnå målen.
The College mathematics journal 2013:1 – Är alltid två sidor av triangeln längre än den återstående?
Mathematical Spectrum 2012/2013:2 – Problem från 2012 års Transsylvanian Mathematical Competition för årskurserna 9-12. En beräkning av sannolikheten att vinna en squashmatch utifrån spelets nya poängsystemet och att man vinner första poängen.
Educational Studies in Mathematics v. 82(2013):1 – Det är inte enbart matematiklärarens skicklighet att undervisa som är avgörande för goda resultat utan även förmågan att i undervisandet skapa goda relationer; detta gäller i särskilt hög grad för elever av annan kultur eller underpriviligierade elever. Om att utveckla mätinstrument för elevers attityder till matematik.
Educational Studies in Mathematics Vol. 82(2013):2 – En studie om huruvida några utvalda matematikläroböcker för högstadiet ger fördjupade kunskaper i det här fallet om proportionalitet och som dessutom utvecklar en metod för liknande utvärderingar. Vuxna med utbildning har en intuitiv föreställning om att addition alltid resulterar i mer och att division alltid resulterar i mindre.
Learning and Instruction Vol. 24(2013): april Special issue: Calibrating calibration: creating conceptual clarity to guide measurement and calculation.
The American Mathematical Monthly 2012:10 – Problem från inträdesprov till The department of mechanics and mathematics of Moscow state university som användes på 70- och 80-talet för att gallra bort judiska samt andra icke-önskvärda studenter.
Origo 2013:1 Räkna med IT – Eleverna gör mattefilmer där kamraterna redovisar hur de löst sina uppgifter. Elever i årskurs sju skriver sina matteproblem på en skrivplatta, men texten syns även på datorskärmen.
School Science and Mathematics 2013:1 – Studie som bygger på intervjuer med ett urval lärare som fortbildats för undervisning enligt en ny kursplan i matematik berör frågor rent generellt om att tillämpa nya kunskaper i sin undervisning.