Journal of mathematics teacher education 2009:6 Special issue ”Social justice perspectives in mathematics teacher education (part 2):Case studies in social justice” – En artikel där man diskuterar förhållandet jämlikhet i matematikundervisningen och känslomässiga aspekter. En diskursanalytisk undersökning av förhållandet mellan en manlig matematikers diskurs och en kvinnlig grundskollärares.
Mathematics education research journal 2009:3 – Lågpresterande elever i årskurs 6 från ett låginkomstområde deltog i ett frivilligt matematikprogram efter skoltid och blev på kort tid duktiga i att resonera matematiskt. Förslag på hur man kan väcka intresset i matematik hos elever i högstadiet som har bestämt sig för att matte är det tråkigaste skolämnet.
Teaching mathematics and its applications 2009:4 – Matematikprojekt i gymnasieklass där man använt video, bildanalys, modellering och simulering. Kompetensutvecklingsprojekt i undervisningsteknologi i England och Wales och hur det lämpligen borde genomföras.
The American Mathematical Monthly 2009:10 – Introduktion till algebraisk biologi. Ett antal karaktärer som enbart gäller för paraboler. Problem och lösningar.
SMaL medlemsblad 2009:2 – Om ny läroplan och kursplan för grundskolan samt förslag till ny skollag rörande förskolan. Lektion i årskurs 5 om area och omkrets.
PRIMUS 2009:6 – Herkules femte stordåd, att rensa Augias stall, är utgångspunkten för tre problem lämpliga för matematikstuderande – lösningar finns. Matematisk modell för exponentiell tillväxt av en population och även för utdöende av en viss population/art.
Mathematics teaching in the middle school Vol. 15(2009/2010): 5 – Att arbeta med oändligheter och oändligt små tal i matematikundervisningen som i exempelvis berättelsen om Akilles och sköldpaddan. Att räkna ut volymer hos pyramider – egyptiska och från mayakulturen – med olika baser och med en bas som inte är en fyrkant.
Teaching children matematics Vol. 16(2009/2010) :5 – Elever från andra kulturer har inte bara ett första språk – de har också en första matematik, ett första sätt att få undervisning i matematik ; att vänja sig vid en ny matematikundervisning tar tid.
Mathematics teacher Vol. 103(2009/2010): 5 – I lågkonjukturens spår publiceras en artikel om privatekonomi – amorterings-algebra, hur man håller oförutsedda utgifter nere samt om prisbubblan för fastigheter. Om slumpmässiga tal och deras roll i kryptering, säkerhetssystem och gambling.
Normat 2009:3 – Trianglar med omskrivna och inskrivna cirklar. Om summan av två kvadrater.
The college mathematics journal 2010:1- Spekulationer över orsakerna till att matematiker av judisk härkomst fram till nu har varit överrepresenterade vid amerikanska universitet. Hur stort misstag kan man tillåta sig i biljardspel men ändå lyckas göra en whole in one?
Mathematics magazine 2009:5 – Att dissekera en kub. Det medeltida problemet The Mirrour of the World, där man tänker sig två hål rakt igenom jordklotet placerade så att dessa går genom varandra och bildar ett kors och fyra personer vid samma tidpunkt släpper ner en sten genom var och en av de fyra öppningarna – kommer alla stenarna att krocka med varandra i mitten eller blir stenarnas banor olika på grund av jordens rotation?
Learning and instruction 2010 :1 – Skillnader i relationen mellan den matematiska självuppfattningen och vad man verkligen presterar i olika kulturer. Om föräldrars läxläsning med sina barn i förhållande till dels föräldrarnas socioekonomiska ställning dels barnens skolprestationer.
Educational studies in mathematics Vol. 73(2010):1 – En sjätteklass tänker högt tillsammans vid lösningen av ett problem med procent. Undervisning och lärande i matematik sett ur Heideggers teoretiska perspektiv.
Equals 2010:1 – Om värdet att bedriva matematikundervisning utomhus – här ett exempel från en skola med elever med sociala och emotionella problem. Om att utveckla matematiklektionerna tillsammans med sina lärarkollegor.
Mathematics in school 2010:1 – Hands-on-aktiviteter vid övning i kombinationer och permutationer samt sannolikhet. Diskussion om konstruktion av matematikproblem och exemplens verklighetsförankring.
Symmetry plus 2010:spring – Om Gunters kedja – ett speciellt mätinstrument för cricketplaner från år 1620 samt några andra matematiska instrument konstrerade av samme person. Problemlösning, sannolikhetstricks och tangram.
Journal for research in mathematics eduation 2010:1 – Studie över 17-åringars matematikprestationer under åren 1978 – 2004 redovisat för olika områden av ämnet. En undersökning som testar Piagets indelning i åldrar för när barn kan tänka logiskt, generalisera och ha förmågan att dra slutledningar.
LMFK-bladet 2010:1 – Jens Carstensen om andragradspolynom och dess koefficienter.
The American mathematical monthly 2010:1 – Om lotterier som ger god utdelning och sådana som inte och frågan om det är möjligt att identifiera de förra. Angående tidigare artiklar i denna tidskriften om Pascals triangel och varthän vissa djupdykningar i studiet av denna triangel kan leda.
Skolvärlden 2010:1 – Matematikutvecklare i Varberg ger förslag på hur man kan arbeta utan att vara styrd av läroböckerna. Stavros Louca om vad som är matematiklärarens uppgift och vad som inte är det. Besök i ett japanskt klassrum under en mattelektion. Doktor i företagsekonomi är kritisk till dagens matematikundervisning och tycker att man bara har användning för några procent av det som lärs ut.
Innehåll: MD