Gå till våra tidskriftssidor för vidare information, innehållsförteckningar med mera … International journal for technology in mathematics education 2008:4 – Studenter gjorde sina hemuppgifter i matematik uppkopplade till ett program och ju mer och snabbare feedback de fick dess bättre blev deras resultat.
School science and mathematics 2008:8 – Lärarstuderandes reaktioner på Liping Mas bok Knowing and teaching elementary mathematics dels med tanke på matematikundervisningen under deras egen skoltid dels angående deras egna attityder till ämnet som blivande lärare. Statistiken en viktig del inom både matematik- och naturvetenskapsundervisningen.
Mathematics teaching in the middle school Vol. 14(2008/2009): 5 – Att integrera matematik i andra skolämnen för att att stödja lärandet. Att variera matematikuppgifterna med tanke på de begåvade eleverna ger även övriga elever i klassen stimulans. Fermiproblem som ”hur många pianostämmare finns det i stan” ger eleverna träning i att kalkylera. Leken sten, sax, påse är ett exempel på relationen mellan teoretisk och experimentell sannolikhet.
Mathematics teacher Vol. 102(2008/2009): 5 – Att med en tygrektangel tillverka en lampskärm utifrån den skuggform som lampskärmen ska ge. Tankar om hur man på ett enkelt och begripligt sätt ska förklara varför produkten av två negativa tal blir ett positivt tal.
Teaching children mathematics Vol. 15(200872009): 5 – Lärarutbildare bör förbereda sina studenter på att läraryrket innebär ett livslångt lärande, varför de regelbundet bör läsa sådan litteratur som utvecklar dem i yrket. Fjärdeklassare fick summera matematiklektionerna och sedan utvärdera varandras summeringar.
Recherches en didactique des mathématiques 2008:3 – Lärares undervisning om likformiga trianglar under första året på gymnasiet och vad eleverna lär sig.
Teaching mathematics and its applications 2008:4 – Om mönster som uppstår då en kvadrat får rotera runt andra kvadrater av olika storlek. Ett försvarstal för mekaniken som en del av matematikkursen på A-level.
MONA 2008:4 – Jeppe Skott har skrivit en introduktion till Paul Cobbs matematikdidaktiska arbete.
Quintensen 2008:3 – Om den 150-åriga statistikens historia. Om William Sealy Gossets banbrytande artikel i biometri ”The probable error of the mean”. Referat från Statistikfrämjandets höstkonferens.
School science and mathematics 2009:1 – Fysisk aktivitet är inte enbart hälsofrämjande men dämpar även stress och ångest inför prov. Matematiklärare använder sig mer av sina tidigare undervisningserfarenheter än lärarhandledningar då de planerar sina lektioner.
Mathematics education research journal 2008:3 – Van den Heuvel-Panhuizen om att arbeta med den tomma talraden för att träna sina elever i enkel addition och subtraktion. Ett av de mest angelägna områdena för gymnasielärares kompetensutbildning i matematik är hur man integrerar undervisningsteknologin i matematikämnet. Hur etnomatematiska idéer kan förändras då de integreras i västerländska kursplaner.
Journal of science and mathematics education in Souteast Asia 2008:1 – Videoinspelning av lärarkandidater som tänkte högt under problemlösning.
Mathematical spectrum 2008/2009:2 – Artikel med anledning av tvåhundraårs-minnet av den franske matematikern Joseph Liouvilles födelse. Radierna av tre cirklar som tangerar varandra – en trigonometrisk lösning.
Teaching statistics 2009:1 – Diskussion om Zipfs lag. Även om Benfords lag. Presentation av resurser på webben för statistik.
NCSM Journal on mathemtaics education leadership 2008:2 – Kompetensutveckling för grundskollärare i learning communities Guatemala, där man tar tillvara mayakulturen som en del i matematikundervisningen. En metod att jämföra läromedel i matematik. Efter ett projekt där forskare hade lett fortbildningskurser i matematik för högstadielärare gjordes en uppföljning, där man mätte relationen mellan lärarnas matematikkunskaper och elevernas prestationer.
NCTM News bulletin 2008:dec. – NCTM deklarerar sitt ”position statement” om algebra. Samt om matematikundervisning för elever med annat modersmål.
Medddelanden från Åbo Akademi 2008:18 – Artikel om statistikprofessorn vid Åbo Akademi Jukka Corander, som har fått Per Brahepriset.
Skolvärlden 2009:1- I matematikläraren Josefine Albinssons klass i Karlshamn är det mattesamtal en timme i veckan. Sverker Lundin om överdrivna förväntningar som knyts till matematiken.
Equals 2009:1 – Om de svårigheter dyslexi orsakar i matematikinlärning och i livet i allmänhet. Andra delen i Jo Boalers artikel om positiva effekter av samarbete i klassrummet.
Primary mathematics 2009:1 – En lärare presenterar sin bästa matematiklektion. Spel för helklass med tallinjen och med procent. Afrikanska mattespel.
Mathemtics in school 2009:1 – Rita kurvor med hjälp av programmet Sketchpad. Trecirkel-problemet. Ett nytt sätt att subtrahera. Att ge matematikhistorisk bakgrund till matematiska problem väcker intresse för uppgiften.
Symmetry plus 2009:1 – Ett enkelt sätt att konstruera en pentagon utifrån en hexagon. Om Marin Mersenne och Mersenne-primtal. Tesselleringar. Presentation av Hnefatafl, ett gammalt saxiskt och vikingatida brädspel.
PRIMUS 2008:6 – En studie av Albrecht Dürers träsnitt med fokus på trochoida kurvor.
Mitteilungen der DMV 2008:4 – Tio exempel på lyckade matematikaktiviteter under det gångna matematikåret i Tyskland. Angående tomma mängden.
LMFK-bladet 2009:1 – Debatten: Vad vi vill med matematikundervisningen. Cardanos formel.
Journal for research in mathematics education 2009:1 – Problemlösning enligt principerna ”blocked practice”, som bygger på problem från tidigare lektion, och ”mixed review” vilka är problem hämtade från vilka som helst föregående lektioner.
Educational studies in mathematics Vol. 70(2009): 1 – Matematikfärdigheter konstrueras i klassrummet i interaktionen mellan lärare och elev – med stor variation från klassrum till klassrum. Genom att studera studenters skrivna protokoll över hur de arbetar med problemlösning framkommer hur deras syn på matematik och deras självkänsla påverkar processen.
International journal of science and mathematics education 2009:1 – Longitudinell studie av elevers (årskurs 3 – 13) kunskapsutveckling i samband med sannolikhetsövningar vid slag med två eller fler tärningar. En studie av Grevholm och Goodchild om flickors metoder att arbeta med matematik. En undersökning av båtbyggarlärlingars matematikanvändande visar att nutida arbetsplatsteknologier kräver andra matematikkunskaper än förr.
Skolvärlden 2009:2 – Intervju med Bengt Edvinsson (matematikutvecklare), som för två år sedan fick Kungliga vetenskapsakademins stora pris för sina insatser som matematiklärare (Ingvar Lindqvist-priset).
Innehåll: MD