Tidskriftsnytt, januari, 2008

Journal of mathematical behavior 2007:3 Special issue: An inquiry oriented approach to differential equations. – Kunskaper en lärare behöver, utöver de rent matematiska, för att med ett undersökande arbetssätt undervisa om differentialekvationer . Hur en undervisning baserad på ett undersökande arbetssätt förändrar studenternas syn på sig själva från ”utbildningskonsumenter” till aktiva kunskapssökare.
Learning and instruction 2007:5 – Matematikundervisningen som en källa till känslor av glädje, ångest, vrede och uttråkning.
Australian mathematics teacher 2007:4 Focus on fractions – Om spelet Polygon eller Hex, konstruerat av dansken Piet Hein. Elevers kunskap om bråktal med lika värde presenterade geometriskt och numeriskt.
Australian senior mathematics journal 2007:2 – Nedslag i den historiska utvecklingen av skriftliga algebraiska uttryck. Ett sätt att mäta avstånd med digitalkameror. Polyas metod för problemlösning sett i ljuset av nya forskningsresultat.
Medlemsblad från Sveriges Matematiklärareförening 2007:2 – En matematisk utmaning för gymnasiets åk 1. Om den nya gymnasieutredningen.
Journal of mathematics teacher education 2007:4-6 Special issue: The nature and role of tasks in mathematics teachers’ education – Flera artiklar om matematikuppgifterna i sammanhanget lärares vidareutbildning. Även om konstruktion av uppgifter och en del om lärarutbildningen. Innehållsförteckning.
Teaching mathematics and its applications 2007:4 – Med matematikbegåvade elever utfördes en studie för att se hur pass få steg de behövde för att utföra uppgiften i spelet Tornen i Hanoi. Uppgift för övre gymnasiestudier eller universitetsstudier: Kan en ekvation vara en representation av en geometrisk kub? Intressanta mönster kan konstrueras med verktyget Spirograf.
Mathematical spectrum 2007/2008: 2 – Strategier för att betala med så få mynt och sedlar som möjligt. Ett korttrick och matematiken som ligger bakom.
Learning and instruction 2007:6 – Olika sorters representationer för additionsproblem. Om försök att underlätta överföringen av elevers matematikkunskaper från ett sammanhang till ett annat och i synnerhet till öppna problem.
Recherches en didactique des mathématiques 2007:3 – Vid vuxenundervisning i Mexico har man observerat att deltagarna då de lär sig skriva siffror samtidigt verkar förlorar sin känsla för kvantiteter. Problemlösning i matematik och fysik för elever i åk 3 och 5: vinklar på reflekterande ljusstrålar i en spegel.
Förskolan 2008:1 Tema: Läroplanen 10 år – Recension av Dora – den försvunna staden, ett interaktivt dataspel för förskolan ”som synliggör matematik”. Bernt Gustavsson skriver om EU:s utbildningspolitik där han menar att kunskapen reduceras till ekonomi och människan till ett investeringsobjekt som förväntas ge avkastning. Förskollärares både ämnesmässiga och pedagogiska kompetens är enligt läroplanen en rättighet för barnen.
MathEduc (bibliografi) 2007:3
NOMAD 2007:4 – Hur lärare och forskare kan samarbeta för att eleverna bättre ska tillgodogöra sig undervisningen – i det här fallet om vinklar. Tillämpning av Brousseaus teorier om didaktiska situationer och ingenjörsarbete vid utformningen av ett examensprojekt på en universitetskurs i matematik.
SMDF:s medlemsblad nr 14 2007:december – Arne Engström rapporterar från den 4:e nordiska forskningskonferensen för Special Needs Education in Mathematics. Intervju med Eva Jablonska, professor i matematikdidaktik i Luleå. Sarah Bolin, lärare i Malmö presenterar sitt pågående licentiatarbete om förhållandet mellan matematik och språk. Med mera.
Mathematics teaching in the middle school Vol. 13(2007/2008): 5 – Elever i åk 6 tolkar tillväxten hos träd presenterat i tabeller och koordinatsystem. Planering av vägar, förbättring av befintligt vägnät, arealförbrukning et cetera kan ge underlag till intressanta matematikuppgifter med integrering av samhällskunskap. Multiplikationsalgoritmer från flera kulturer och hur de fungerar är ett intressant ämne att presentera i undervisningen.
Mathematical thinking and learning 2007:4 – Redan i skolans tidiga årskurser bör eleverna få möta problemställningar där man arbetar med antaganden. Om arbetsplatser där anställda i produktionkontrollen ska tolka data som presenteras grafiskt.
School science and mathematics 2007:8 – Longitudinell studie av lärarkandidaters inställning till matematik samt deras ämneskunskaper. Rapport från två pågående matematikundervisningsprojekt på gymnasienivå (UCSMP, University of Chicago School Mathematics Project och CPMP, Core-Plus Mathematics Project), resultat så här långt och jämförelser mellan projekten bland annat vad gäller beredskapen för universitetsstudier.
Journal for research in mathematics education 2008:1 – Hur lärare respektive elever i åk 6 uppfattade ett arbete som gällde addition med bråk på tallinjer. Hur lärarkandidater på praktik förhåller sig till kursplanen i matematik.
International journal for technology in mathematics education 2007:4 – En studie pekar på effekten av webbaserade hemuppgifter på de slutlig proven i universitetskurser i algebra. I en kurs om proportionalitet i åk 6 utvecklade eleverna stor effektivitet då de arbetade med e-baserade resurser och lärde sig att använda flera strategier i problemlösning.
NCTM:s News bulletin 2007:5 – Skip Fennel framhåller bråkräkning som elevernas första möte med matematisk abstraktion och som en grund för mer avancerad matematik. NCTM presenterar sin ståndpunkt vad gäller skolors ansvar för de nya matematiklärarnas handledning och fortbildning.
Journal of science and mathematics education in Southeast Asia 2007:1 – Exempel på mycket användbara geometriprogram som man kan införa i gymnasieundervisningen. Elever i årskurs 5 i Malaysia löser prealgebraiska problem om mönster och okända kvantiteter – strategier och val av representationer.
LMFK-bladet 2008:1 – En gymnasielärare i Helsingör anser att datorernas intåg i matematikundervisningen borde avspegla sig även i uppgifterna på proven. En annan matematiklärare anser att taket är lågt i Danmark vad gäller matematikdidaktiska diskussioner och förordar matematikbiennaler liksom i Sverige.
Literacy and numeracy studies 2007:2 – Samarbete i vuxenundervisningen mellan lärare och mellan elever (collaborative teaching and learning).
International journal of computers for mathematical learning 2007:3 Special issue in memeory of Jim Kaput – Nya versionen av programmet TinkerPlots understödjer inlärning av statistikbegrepp vid arbete med mått.
Teaching statistics 2008:1 – Att lära barn 5 – 7 år att tolka statistik. Angående cirkeldiagram och vissa problem med att konstruera dem i Microsoft Excel.
PRIMUS 2007:1 Special issue: Current work and future directions in mathematics and popular culture – Arbetet med studenternas uppsättning av musikalen ”Fermat’s last tango” beskrivs och anknytande lektionförslag ges. Myten om den gode matematikläraren diskuteras.
Mathematics education research journal 2007:3 – Redaktionell inledning om forskningen som ett verktyg för att uppnå jämlikhet i undervisningen och allas rätt till matematiska kunskaper. Med anledning av den brain drain Hongkong utsattes för under överföringen från brittisk till kinesisk överhöghet påpekas behovet av ett förändrat kulturellt perspektiv inom matematikundervisningen.

Innehåll: MD