Educational studies in mathematics Vol. 64(2007):2 Special issue: Multilingual issues in mathematis education – Lära sig matematik på två språk med exempel som engelska och walesiska, engelska och vietnamesiska, engelska och Chichewa (Malawi). Studenter i Malawi har andra definitioner av begrepp inom sannolikhetslära. Romani kan inte separeras från den romska kulturen, vilket starkt påverkar exempelvis matematikundervisningen.
Mathematics teacher Vol. 100(2006/2007):5 – Hur många gånger kan linjerna i en kvadrat korsa cirklens omkrets? Konsten att gruppera sina elever i matematikundervisningen. Finna den rätta formen för matematiklärarnas kompetensutveckling.
Teaching children mathematics Vol.13(2006/2007): 5 – Låta barnen formulera matematikproblem till givna svar. Arbeta med uppgiften: Hur många rispuffar/corn flakes finns det i paketet och hur många paket behöver vi för en miljon? En rysk metod att tidigt identifiera och ha särskild undervisning för matematikbegåvade elever.
International journal of mathematical education in science and technology 2007:1 – Spelet Nim är användbart för att introducera det binära systemet. Undersökning om undervisningsteknologi underlättade inlärning i statistik för förstaårsstudenter på universitet.
Mathematics teaching nr 200 (Specialnummer om uppseendeväckande matematik), 2007: jan. – Watson/Mason om matematik som väcker förundran och inspiration. Bestämmer antalet vinklar i själva siffran dess utseende och värde? Undervisningsepisoder som utgångspunkter för lärares kompetensutveckling. Navkapslar och rotationssymmetri. Hur interaktiv kan en whiteboard vara?
LMFK-bladet 2007:1 – Bedömning av skriftliga matematikprov på gymnasiet. Angående innehållet i och utfallet av den danska särskilda MAA-nivån i matematik. Om den amerikanska TV-serien Numb3rs – kan man använda sig av den i undervisningen?
Journal of recreational mathematics 2004-2005:1(reklamerat nummer) – Palindromiska tal som är delbara med summan av sina siffror. En variation på problemet Tornet i Brahma (också känt under andra namn – Hanoi?)
Journal of recreational mathematics 2004-2005:2(också reklamerat nummer) – Om magiska kuber och perfekta magiska kuber. Magiska fyrkanter.
DMV Mitteilungen 2006:4 – Längre intervju med Abel-pristagaren Lennart Carleson. Platon ägnar sig i sina filosofiska verk ofta åt matematiska betraktelser. Diskussionen om lärarutbildningen.
Normat 2006:4 – Audun Holme tackar för sig som redaktör och efterträds fr.o.m. 2007 av Ulf Persson, professor vid Matematiska vetenskaper, Chalmers tekniska högskola. Marius Holt om numeriska lösningsmetoder i variationsräkning. Ulf Persson skriver om Eulertalet.
Recherces en didactique des mathématiques 2006:3 – Om lärande som tillbyggnader på den gamla kunskapen parallellt med vidarebyggande av den gamla kunskapen – här exemplifierat i studier av bifurkationsdiagram.
Canadian journal of science, mathematics and technology education 2006:4 – 15-åringars studier av geometri och vad som definierar de olika geometriska figurerna diskuteras i en lärargrupp med utgångspunkt i van Hieles teori.
Zentralblatt für Didaktik der Mathematik (Matheduc) 2006:6 – Artiklarna är bidrag i urval från 2006 German Annual Meeting of Mathematics Education (Tagung für Didaktik der Mathematik). Dokumentationen ges årligen ut i publikationen Beiträge zum Mathematikunterricht : En kritisk analys av innehållets struktur i tyska matematikläroböcker. Lärares värderingar av innehållet i fortbildningskurser och hur dessa värderingar påverkar den följande implementeringen i deras klassrumspraktik.
Journal of mathematics teacher education 2006:4 – Undersökning visade att matematiklärarstuderande hade betydligt större svårigheter än matematikstuderande att särskilja de matematikproblem på grundskolenivå, som ställde högre krav på matematikkunskaper än de som ställde lägre krav. En matematiklärare undervisade två klasser med olika kursplaner, med vilket följde två helt olika pedagogiker.
Journal of mathematics teacher education 2006:5 – Lärarstuderandes föreställningar om geometri. En undersökning av gymnasielärares användning av och inställning till datorer i matematikundervisningen samt lärarnas syn på studenternas vana och förmåga i datoranvändning.
Journal of mathematics teacher education 2006:6 – Även korta insatser av kompetensutveckling för matematiklärare ger utdelning i bättre resultat för eleverna, men den effekten visade sig först efter något år. Matematiklärare som deltagit i undervisningsreformer berättar om sitt yrkesverksamma liv och hur deras undervisning och inställning till densamma har förändrats.
Educational studies in mathematics Vol. 64(2007):1 – Gymnasielärare i matematik i Jordanien säger att de måste lära sina elever kritiskt tänkande, men har svårt att motivera detta och att ge exempel på vad det skulle innebära. Vid genomgång av arton matematikläroböcker för de lägre åldrarna fann man inte någon som förklarade varför det förhöll sig på det ena eller andra sättet. Kinesiska barn upplever mer förväntningar och stöd i matematiklärandet från sina föräldrar än australiska barn.
Mathematics teaching in the middle school Vol. 12(2006):4 (ett nummer på efterkälken) – Rika matematiska problem från en skola i Japan. Återpublicering av en trettio år gammal artikel som diskuterar vad matematisk förståelse innebär.
International journal of science and mathematics education 2005:4 (gammalt nummer) – Intervjuer med matematikstuderande på universitetet om erfarenheter och förhållningssätt till lärande och lärandeprocesser; här behandlas intervjumaterialet utifrån bland annat Martons och Säljös analysmodeller.
International journal of science and mathematics education 2006:4 – Med utgångspunkt i resultaten från tre årliga prov i bevis analyseras högpresterande elevers matematiska tänkande – framförallt i geometri. Jämförelse av matematikläroböcker för högstadiet i Kina och USA samt undersökning huruvida läroböckernas representation av problemtyper har påverkat elevernas reultat på nationella prov.
Illustrerad vetenskap 2007:2 – Grigorij Perelmann och hans bevis på att Poicaré hade rätt i sin berömda beskrivning av geometriska figurers egenskaper i högre dimensioner. Presentation av de övriga sex berömda matematiska hypoteser som ännu väntar på att verifieras.
Qvartilen 2006:4 – En femte artikel av Olle Sjöström om statistikens historia i Sverige med idéer för utbildning och forskning. Statistikämnets utveckling i Sverige. Om vårt nya pensionssystem och vad det egentligen innebär.
Förskolan 2007:1 – En förskollärare i Jönköping skriver om datorprogram i matematik för små barn. Tips om mattelekar från förskollärare i Nödinge. Skolministern om förskolan och förskollärarutbildningen. Barn i Europa heter en ny tidskrift om förskolan i Europa; nr 11 2006 kan läsas som pdf …
Journal for research in mathematics education 2007:1 – Det genomgående temat för de tre artiklarna är forskningsbaserade kursplaner och deras effekt på undervisningsresultaten.
Matematika v skole 2006:10
Matematika dlja skolnikov 2006:4Australian mathematics teacher 2006:4 – Om matematiklärarutbildning och lärarens betydelse. Undersökning av matematiklärares förhållning till sitt ämne och hur det påverkar undervisningen. En analys av de fel algebrastuderande gjorde vid bråkräkning.
Australian primary mathematics classroom 2006:4 – Om spel i matematikundervisningen – här ett kallat Guestimate, där man övar sig i decimaltal. Digits and Dice är ett annat spel som övar positionssystemet, begrepp och taluppfattning. Folksagor och ramsor kan vara värdefulla utgångspunkter för matematiklärande. Skillnaden mellan att gissa och att uppskatta samt något om undervisning i konsten att uppskatta.
Utbildning och demokrati 2006:3 – Om kunskapsbedömningar, vilka alltmer får funktionen som styrmedia inom utbildningssystemet och samhället. Recension av Jörgen Tholins avhandling om betyg och betygskriterier. Recension också av Alvessons bok Tomhetens triumf som behandlar kvalitetssänkningen i utbildningen, där, menar Alvesson, gårdagens krav för gymnasieexamen idag motsvarar kraven för akademisk examen.
PRIMUS 2006:3 – Om läraren ställer bra frågor till eleverna utmanas och utvecklas elevernas matematiska tänkande; vad är en bra fråga? Gruppindelning av stora matematikklasser på universitetet.
Primus 2006:4 – Hands-on i matematiklärarutbildningen. Jobba med projekt från näringsliv och organisationer i matematikundervisningen?
Journal of mathematical behavior 2006:3 – Analys av videoinspelat tillfälle då två tredjeklassare tillsammans redovisade allt de visste om talet 72 visade att matematiska kunskaper är något mycket komplext. Att arbeta med funktioner kan skapa en bas för tidigt algebraiskt tänkande.
Teaching mathematics and its application 2006:4 – En modell för trafikflödet inom ett begränsat område utmanar eleverna att tänka kritiskt i konstruktion och tolkning. Matematikens roll i den musikaliska skalan.
School, science and mathematics 2006:6 – Utvärdering av ett mastersprogram i matematik och naturvetenskap för grundskolelärare. I utvärderingen av en metodkurs i matematik för lärarkandidater fick deltagarna använda symboler som svar på sin inställning till ämnet före och efter kursen.
Mathematics education research journal 2006:2 Special issue: Research in mathematics education: insights from Rasch Measurement – Rapport om olika kvantitativa analysmetoder som matematiklärarna använder sig av i Queensland, Australien. Forskningsprojektet Improving Middle Years Mathematics and Science resulterade i många både kvantitativa och kvalitativa data där Raschanalysen visade sig fungera inom områden där inga andra analysmetoder fungerade.
Tidskriftsnytt