NCSM newsletter 2014: spring – Vad kommer utbildningshistorikerna att skriva om matematikundervisningens Common core-era? Vad vill det säga att leda en organisation som arbetar med matematikundervisning?
Normat – Nordisk Matematisk Tidskrift 2012:2 – Minnesord över den norsk-svenske matematikern Dan Laksov och över den franske matematikern Pierre Lelong. Brzezínski om Hilberts tionde problem och Büchisekvenser.
Matematik, Danmark 2014:1 – Om problembaserat lärande i matematiken. Referat från Matematikkens dag 2013. Barn och vuxna från familjedaghem fick komma till Matematikverkstaden och jobba med tal och sortering.
Forskning och framsteg 2014:2 – Liten artikel och bild på bambustavarna med multiplikationstabellerna. Presentation av Max Tegmarks bok Our mathematical universe.
Teaching statistics 2014:1 – Sannolikhetslektion med fem kapsyler i två färger i en påse ur vilken eleverna fyra till fem gånger får plocka upp en kapsyl och sedan göra en uppskattning på hur många kapsyler det finns av vardera färgen i påsen. Uppskattningar, slumpen och påverkansfaktorer vid studier av vilken sorts föda kackerlackor väljer.
School, science and mathematics 2014:1 – Undersökning bland skolelever om vilka matematiska förmågor som förbättras med åldern och hur mycket samt vilka som inte gör det. Om lärarutbildningens andelar av matematikkunskaper och matematikdidaktiska kunskaper.
Research in mathematics education 2014:1 – En undersökning bland matematikstuderande på universitetet visade att personlighet är en mer utslagsgivande faktor än genus vad gäller prestationer och attityder i ämnet. Delstudie visar att konsekvenserna av nivågrupperad matematikundervisning i grundskolan blev att de elever som tillhörde de grupperna där kraven var störst var vinnarna medan de lågpresterande förlorade mest och att klyftan mellan dessa ökade.
Mathematical thinking and learning 2014:1 – En undersökning av matematikläromedel för gymnasiet med särskild spaning efter resonemang och bevisföring visade att detta inte sällan förekom, men då mestadels lite allmänt och mycket sällan som en huvudsaklig uppgift. Blivande matematiklärares interagerande med gymnasieelev som löser problem med oregelbundna oktagoner – vilka råd som ges av lärarkandidaten samt artikelförfattarnas reflektioner över lärarutbildningen.
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 2014:1 – Undersökning bland nya förstaårsstudenter på universitetet om deras inställning till diagnostiska prov i matematik och vad de anser om stödundervisning i ämnet. En undersökning bland matematikstudenter visade att många anser att de förstår ett bevis enbart genom att läsa det.
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 2014:2 – Personer som arbetar i den financiella marknaden har inte fått tillräcklig träning under universitetsstudierna i att använda datorbaserade program och inte heller ute på sina arbetsplatser får de sådan formell träning. I matematiklärarutbildningen i Singapore trycker man hårt på problemlösning och kör alltid sådana kurser parallellt med undervisningen i olika matematikområden.
MatematikMagasinet, 74 2014 : febr. – Mycket trianglar – rätvinkliga, omskrivna av cirklar samt vinkeljakt. Geometriuppgifter samt lösningar till tidigare. Fibonaccital och fibonometriska formler.
Skolvärlden 2014:2 – Bland annat enskilt arbete, säger Åse Hansson, är orsaken till att matematikkunskaperna minskar. Per-Olof Bentley håller med och uppmärksammar på den onda cirkeln att ju sämre kunskaper eleverna har desto mer förenklade förklaringar serveras av lärarna. Samhällsförändringar som exempelvis att kontanter håller på att försvinna har påverkat matematikundervisningen. Även om mattelyftet.
Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching 2014:1 – Man använde facebook som ett nätverk för instruktioner i en kurs i matematisk analys vid ett universitet och fann vid en jämförelse att de som deltog i nätverket var mer engagerade i kursen och presterade bättre. Då finska gymnasieungdomar fick studera statistik i en databaserad miljö och i smågrupper till skillnad från lärarledda lektioner, konstaterade man att samarbetet i smågrupper gynnade lärandet.
Investigations in mathematics learning 2013:2 – Angående utvecklingen av taluppfattning och förmågan att utföra enkla operationer hos förstaklassare med inlärningssvårigheter, med särskilt fokus på de elever som inte gör framsteg trots extra insatser. Forskare har dokumenterat att svårigheter att förstå volym kvarstår även på högskolenivå.