Tidskriftsnytt, februari, 2012

Mathematics in School 2012:1 – En aktivitet där flera grodor hoppar över varandra och man ska förutsäga hur många steg respektive hopp de behöver göra för att de ska ha bytt plats med varandra. Problem utgående ifrån en sfär i en kub, en cylinder i en kub eller vice versa.
Primary Mathematics 2012:1 – Med anledning av olympiaden i London till sommaren innehåller det här tidkskriftsnumret flera artiklar om sport och matematik. En handlar om mätning – vad man mäter, i vilka enheter, om exakthet, världsrekord. Fem matematikproblem – bland annat ett om kombinationsmöjligheterna av den fem olympiska ringarna.
Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching 2011:4 – En bakgrund till användningen av fysiskt och virtuellt laborativt material samt en beskrivning av hur en grupp studenter utför en matematisk aktivitet med ett fysiskt laborativt material och sedan ett virtuellt.
Symmetry plus 47, 2012:Spring – Om den indiske matematikern Brahmagupta, som levde i Rajastan på 600-talet och arbetade med lösningar till ekvationer, trigonometriska funktioner och skrev en bok – en av de första där noll behandlades som ett tal. Angående en fyrtioniondel.
School Science and Mathematics 2012:1 – Ett nummer som fokuserar på STEM (science, technology, engineering and mathematics). En definition på vad det innebär att vara STEM-litterat ur olika aspekter.
Nämnaren 2012:1 – Ett arkiv med texter från 1800-talet om matematikundervisning. Om en lärobok i matematik från år 1600 som nu bearbetas för publicering. Hur konsten erbjuder möjligheter att bredda intresset för matematik exemplifieras av ett konstpedagogiskt projekt i Sotenäs kommun. I projektet ”Vuxnas matematik – från arbetet till skolan” beskrivs och analyseras vuxnas informella matematikkompetens för att skapa en grund för en förbättrad matematikundervisning på yrkesprogram och vuxenundervisning. Erfarenheter från en kurs i problemlösning.
KOM – Kommunikation mellan vuxenutbildare 2011:4 – I Luleå har man i vuxenutbildningen arbetat språkutvecklande i matematikundervisningen genom bland annat bloggen Tal om Matte och genom att arbeta laborativt och låta resonerande och kommunikation bli en integrerad del av undervisningen.
360 2012:1 Specialnummer om skolforskning – En lärarpanel har utkorat och presenterar 2011 års favoriter bland svenska doktorsavhandlingar med relevans för lärande och undervisning. Förteckning över 2011 års samtliga svenska avhandlingar, där flest kommer från Göteborgs universitet.
International Journal of Science and Mathematics Education 2012:1 – Universitetsstuderandes tankar om vilken roll matematiken kommar att ha i deras framtid. Undersökning om en aktiv lärandemiljö kunde vända studenters negativa syn på sig själva som kompetenta matematikstuderande.
The Journal of Mathematical Behavior 2012:1 – Till den kroppsliga delen av kunskap och lärande i geometri hör även rytmen – upprepad rörelse, ljud och mönster. En studie som visar att effektiva additionsstrategier i talområdet 1 – 10 är att ha förtrogenhet med möjliga sätt att dela upp dessa tal.
Matematik, Danmark 2012:1 – Problem inspirerade av året 2012. En pensionerad lärarutbildare undervisar årskurs 1 i matematik.
Matematik, Danmark 2011:8 – Pilotprojekt i extra satsning på matematik redan under inskolningsperioden klass 0 – 2. Referat från Matematikkens Dag 2011 på Grönvangskolen. Presentation av Matematiklärarföreningens sommarkurs i augusti. Ytan av toilettpappersrullar med mera samt beräkningar av tiolettpapper – åtgång och priser.
Journal of Mathematics Teacher Education 2012:1 Special issue: Foregounding equity in mathematics teacher education – En studie presenterar hur lärare på olika sätt har försökt integrera den matematikkunskap som ingår i barns kultur med den matematik de möter i skolan. Beskrivning av ett projekt där lärare i gymnasieskolor i låginkomstområden med mångkulturell befolkning får stöd för att arbeta med en kulturellt relevant matematikpedagogik. Blivande lärare ombads ge exempel då deras matematikundervisning kunde passa in under rubrikerna befrielsepedagogik respektive förtryckande dito.
Educational Studies in Mathematics Vol. 79(2012):2 – Jämförelse av nedskrivna problemlösningar från sjätteklassare som går i pojk- eller flickklasser. Etnopoetisk metod i analysen av lärares berättelser om sin matematikundervisning för att förstå vad berättelserna indikerar om deras matematikkunnande.
Mathematical Spectrum 2011/2012:2 – Om udda och jämna bråk och hur dessa beter sig vid operationer med de fyra räknesätten. Angående ett problem i spelteori som Simon Singh formulerade i Fermats gåta. Problemavdelning med lösningar till tidigare problem.
Mathematics Competitions 2011:2 – Rapporter från matematiktävling i Italien, iberoamerikanska tävlingen i Equador och den internationella matematikolympiaden 2011 i Nederländerna. Matematiskt begåvade gymnasieelevers lösningar av problem från ett seminarium i Tjeckien.
Origo 2012:1 – Förutsättningen för god matematikundervisning är höga förväntningar. Mattespel i klassrummet och projektet Matematik för den digitala generationen. Mano – ämnesintegrering mellan matematik och NO i årskurs sex och sju.
Mathematics Teacher Vol. 105(2012: 6 – Geometry Expressions är ett interaktivt datorprogramprogram som ger symboliska algebraiska uttryck för geometriska objekt. Innebörden av att undervisa matematik genom problemlösning. I Google SketchUp kan man undersöka tredimensionella världar.
Investigations in mathematics learning 2011/21012: 2 – Om man lär förskolebarn att säga tvåsiffriga tal som tiotal och ental istället för de vanliga orden för talen har det en positiv effekt på förståelsen av positionssystemet.
MatematikMagasinet 62, 2012: febr. – En reguljär 18-kanting uppdelad i femkanter. Problem och lösningsförslag till Georg Mohr-tävlingen som hölls i januari. Trigonometri och komplexa tal.
Technology, knowledge and learning 2011:3 – Att bedriva matematikundervisning i en teknologisk miljö ställer flera krav på läraren. Matematiskt intressanta spel för klassrummet.
Teaching Children Mathematics Vol. 18(2012): 6 – En artikel om isometrisk geometri. Att bekanta sig med aboriginernas matematik.
L’Enseignement Mathématique 2011: 3/4 – Bland annat om Lorentz knut. Om kvadratisk ömsesidighet och Gauss summa.
Mathematics Teaching in the Middle School Vol. 17(2012): 6 Focus issue: Fostering mathematical reasoning – Laborativ matematik i algebraundervisningen för att bland annat finna talmönster med geometriska strukturer. Elever utvidgar sina perspektiv genom att arbeta med höga tal och oändligheten. Att undervisa i privatekonomi kan hjälpa elever att i framtiden undvika ekonomiska misstag.

Innehåll: MD