Origo 2010:1 – Om projektet UmeMatte.nu där elever med underkänt betyg i matematik på ett år ska klara nivån för godkänt. Intervju med Lili-Ann Kling Sackerud, lärare som disputerat på en avhandling om elevers lärande i matematik.
International journal for the history of mathematics education 2009:2 – Intervju med Jeremy Kilpatrick om hans arbete och erfarenheter under många år som matematikdidaktiker. Om svårigheterna för kvinnor att få tillträde till matematikutbildning i Grekland under 1800-talet och första halvan av 1900-talet.
Science & education 2010:1 – Pilotstudie där man undervisar i hur de grekiska matematikerna studerade geometri och där man sedan undersöker om de 14-16-åriga eleverna kan följa med i tankegångarna som formulerade bevisen och om detta sätt att undervisa skapar mer engagemang.
International journal of computers for mathematical learning 2009:3 Special issue ”Connecting approaches to technology enhanced learning in mathematics: The TELMA experience” – Om interaktiva lärmiljöer för algebra och geometri. Datormiljöer som möjliggör distansundervisning men kanske skapar inlärningssvårigheter genom just distansen – exempelvis socialt och känslomässigt.
Canadian journal of science, mathematics and technology education 2009:4 – Hur lärares kunskaper utvecklas genom kombinationen det egna matematiska lärandet och undervisningen – här exemplet uppgifter med flera lösningar. Hur påverkar det elevers matematiska tänkande att tillämpa ett relationellt förhållningssätt till aritmetiska uppgifter?
Mathematical spectrum 2009/2010:2 – Trianglar och parallellogram med samma yta inuti en hyperbel. Problem med lösningar.
Teaching statistics 2010:1 – Webbplats ARTIST (Assessment Resources Tools for Improvning Statistical Thinking) utvärderar de statistiska kunskaperna i gymnasiet och universitetets grundutbildning. Aktivitet som med hjälp av monster och en berättelse övar eleverna att tolka statistik och upptäcka tendenser i materialet.
International journal of science and mathematics education 2010:1 – En studie i Kuwait med elever i årskurs åtta angående räkning med hela tal, bråk och decimaltal visade att över hälften av elevernas uträkningar hade utförts genom mekaniskt räknande och att de hade svårt att bedöma rimligheten i sina uträkningsresultat. En jämförelse mellan gymnasiematematik med traditionell undervisning och ett program där man använde gammal kinesisk matematik i undervisningen.
Literacy and numeracy studies Vol. 16(2008):2/Vol. 17(2009):1 – Sammanställning av studier kring relationen vuxenstuderandes livssituation och effektiva studier i språk, modersmål och matematik. Inom vuxenundervisningen har ett ramverk som bygger på att man ser till de studerandes livsvillkor haft ett starkt genomslag, men det behöver även genomsyra kursplanearbete och utvärderingsprogram inom modersmål såväl som matematik.
MatematikMagasinet nr 50 2010: februari – En presentation av Problemgruppen Con Amore vilken sedan 1983 träffas en gång i veckan och där man diskuterar matematiska problem från böcker och tidskrifter. Om rektanglars förhållande till pi. Adams cirkel och Perplexa tal. Och förstås Opgavehjörnet.
Mathematics competitions 2009:2 – Matti Lehtinen skriver om Nordiska matematiktävlingen. En historik över the World Federation of National Mathematics Competitions med anledning av dess 25-årsjubileum.Referat från den 50 internationella matematikolympiaden, vilken hölls i Bremen i juli 2009 och där det kinesiska laget vann med Japan på andra och Ryssland på tredje plats.
Math horizons 2009: November – Intervju med Masha Gessen, som har skrivit boken Perfect rigor om Grigorij Perelman. Om Gauss, en av de mest kreativa tänkarna inom matematik, och om en extraordinär tanke som föll honom in då han var 22 år gammal. Kommentar med blandade känslor till den av Gordon Brown mer än ett halvsekel för sent framförda ursäkten till Alan Turing. Roliga aktiviteter och problem.
NOMAD 2009:4 – Norsk studie om elevers uppfattning och attityder till matematik. Problem och frågeställningar vid utveckling av ett mätinstrument för att analysera matematiklärares undervisningsskicklighet.
Aktiva 2010:1 Ett nummer om matematikundervisning – Intervju med matematikläraren Stavros Louca. Barn utan svenskakunskaper kan lyckas i matematik, säger doktoranden Eva Norén. Besök i Mattesmedjan i Bengtsfors. Testa vilken attityd du som förälder har till matematiken.
Forskning och framsteg 2010:2 – I artikel om läxor intervjuas bland andra Lili-Ann Sackerud, disputerad matematikdidaktiker vid Umeå universitet.
Förskolan 2010:2 – På en förskola i Kiruna mäter barnen fruktskal, mjölkpaket, bestick med mera.
PRIMUS 2010:1 – Erfarenheter från sammanställning och genomförande av en universitetskurs i kryptografi. Undersöka matematik med hjälp av datorn – fraktaler, kaos-teori med mera.
American mathematical monthly 2010:2 – Experimenterande med von Kochs snöflingekurva. Veronoïs tessellering i ett dynamiskt system. Problem med lösningar.
Learning and instruction 2010:2 Special issue: Eye tracking as a tool to study and enhance multimedia learning
International journal of mathematical education in science and technology 2010:1 – En studie där man utarbetade en strategi för att undervisa om negativa tal och begrepp. Undersöka formen av en korv med hjälp av variationskalkyl.
Primary mathematics 2010:1 – Klassrumsaktivitet i uppskattning och diskussion om skillnaden mellan gissning och underbyggd uppskattning. Innebörden av att vara skolans ämnesansvariga i matematik.
Nämnaren 2010:1 – Matematikverkstad med tidningsläsning i en barngrupp från förskoleklass – årskurs 2. Om kartläggning av elevers kunskaper i mätning och geometri. Framstegen inom informationsteknologin ändrar förutsättningarna för matematikundervisningen.
Mathematics magazine (MAA) 2010:1 – Om Galileo och Oresme. Korttrick med matematiska förklaringar. Problem med lösningar.
Innehåll: MD