Tidskriftsnytt, februari, 2009

Gå till våra tidskriftssidor för vidare information, innehållsförteckningar med mera … The Montana mathematics enthusiast 2009: 1/2 – College-studenter visade stor entusiasm för Fröbels gåvor och ansåg att träblocken hjälpte dem att bättre förstå geometri. De av Gauss myntade genusbegreppen för kvadratiska former. Steve Humble från NCETM ser fördelarna med utomhusmatematik. Koreanska lärare om varför koreanska studenter presterar så bra i internationella studier. Bharath Sriraman presenterar tidningens ambitioner och plats i en värld av kulturella och politiska motsättningar.
Matematik (Danmark) 2009:1 – Låt det aktuella årtalet bli en utgångspunkt för en mängd representationer och associationer. Rytm-mönster med barnen på förskolan. Program för Danmarks matematiklärares sommarkurs 2009. Blivande matematiklärare skriver om datorprogram för matematikundervisningen.
MatematikMagasinet 44 2009:februari – Lösningar till problemen i den makedonska matematikolympiaden (problemen presenterades i nr 41). Några problem som har med vägning att göra. Cirklar i triangel.
Lärarnas tidning 2009:2 – En svensk lärare och en engelsk före detta lärare jämför sina matematiklektioner och vilken roll proven spelar.
Learning and instruction 2009:1 – En studie visar bland annat att vuxna spontant använder sig av indirekt addition vid uppgifter med tresiffrig subtraktion. Undervisningsmönster och inlärningskvaliteter på videofilmade matematiklektioner i Tyskland och Schweitz.
Mathematics teaching 212 2009: jan. – Synpunkter på vad som definierar ett rikt problem. Fingerräkning på japanskt sätt. Division med åtta – algebraiska och konkreta bevis.
Dimensio 2009:1 – Siv Hartikainen, lektor i matematik dessutom verksam i Mattelandet, skriver om sitt fritidsprojekt Mattespurten, som ska hjälpa eleverna i årskurs nio att lyfta sig själva i matematik.
Origo 2009:1 – Bengt Johansson manar till kraftsamling för matematikämnet. Angående de nya målen i matematik 2009 och nationella prov i årskurs 3. Matematikspelet “I skuggan av ett bråk”.
Skolvärlden 2009:3 – Förslaget att förbjuda ämnesundervisning på modersmålet slår mot pågående försök att lära ut matematik på arabiska. Om matematikbiennalen i Malmö, där Forum för matematik och naturvetenskap kommer att delta.
Journal of computers in mathematics and science teaching 2008:4 – Åtta amerikanska läroböcker i geometri för gymnasiet representerande olika undervisningsmetoder studerades med hänsyn till bevis och matematiska resonemang.
PRIMUS 2009:1 – Tre artiklar om att använda sig av wikis i matematikundervisningen. Om dolda läroplaner i ett undervisningsmaterial om addition för lärarstuderande.
Nämnaren 2009:1 – Diskussion om de svenska resultaten från TIMSS. Matematikutvecklare skriver om sitt arbete i Huddinge kommun. Utveckla begreppsförståelse i matematik med hjälp av konst. Moderna tekniska hjälpmedel i matematikundervisningen.
Normat 2008:4 – Fjärde och sista delen av intervjun med Atle Selberg. Gyllene snittet, gyllene rektangeln och gyllene figurer.
Mathematics teaching in the middle school Vol. 14(2009):6 – Genom att bryta ner tredimensionella figurer i beståndsdelar får man en bättre spatial och begreppsmässig insikt. Relationen mellan bråk, procent och decimaler kan övas med grafiska handräknare.
Mathematics teacher Vol. 102(2009):6 – Lektion om volym och yta med hands-on material i lärarutbildningen. Blivande lärare arbetar med sannolikhet och cylindriska tärningar. Lektion där eleverna ska dela kuber och förutsäga vilka geometriska former som kommer att uppstå.
Teaching children mathematics Vol. 15(2009):6 – Från förskolan kan man arbeta med representationer i form av grafer och glyfer. Förslag på skrivövningar – inklusive dikter – om matematik.
Journal of mathematics teacher education 2009:1 – Lärarassistenter vid universitetet utan utbildning i matematik gick gick en matematiklärarutbildning parallellt med sitt arbete. En ny matematiklärare på skolan, där han möter en annan syn på undervisning än sin egen.
School, science and mathematics 2009:2 – Elever skriver inte likadant om matematik till sin matematiklärare som till sin modersmålslärare.
Educational researcher 2008:9 Special issue on Foundations for success: the final report of The National Mathematics Advisory Panel
Mitteilungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik nr. 86 2009:Januar – Om det nya utseendet och förbättrade sökmöjligheter i MathEduc. Rapporter från arbetsgrupper, bland andra Arbetskretsen för semiotik, tecken och språk i matematikdidaktiken. Angående gymnasielärarutbildningen i Schweitz.
Lärarnas tidning 2009:3 – Matematiklärare från Iran har i undervisningen nytta av det iranska sättet att räkna.
Skolvärlden 2009:4 – Artikel om regeringens satsning på matematik, naturvetenskap och teknik. Om Stavros Louca och hans drivkraft som lärare.
Innehåll: MD