School science and mathematics 2008:1 – Inledningsvis om lärares matematikkunskaper. Effektiv och djup inlärning om läsning och skrivning är komponenter i matematikundervisningen. Enheter i division och bråk. L’enseignement mathématique 2007: 3/4 – Derek Houlton reflekterar över en ICMI-studie från 1997 om matematikundervisning på universitetesnivå.
Mathematics teacher Vol. 101(2008):6 – Då man multiplicerar det cykliska talet 142857 med var och en av de i talet ingående siffrorna och även med talet 6 kommer alla produkter att innehålla samma siffror som i det ursprungliga talet och dessutom i samma ordning men roterade. Angående likadana ord med olika betydelse i matematikspråk och vanligt språk. Genom att statistiskt ställa samman data från en rad olika områden kan elever medvetandegöras om hur fattigdom påverkar människors liv och utgör ett av de största sociala problemen i USA.
Journal of mathematics teacher education 2008:1 – Analyserande diskussioner om multiplikation på grundskollärarutbildningen. Den matematik en lärarkandidat bör inhämta för att kunna fungera som en bra matematiklärare.
Mathematics teaching in the middle school vol.13(2008):6 – Algebraundervisning med icke-algebraiska lösningar. Flera sätt att arbeta med quiltning med matematiskt innehåll. En lärare i årskurs sju försöker utarbeta problemlösningsuppgifter som innehåller de matematikmomenten eleverna lärt sig. Workshop i Hands-on equations ”Making algebra child’s play”.
MathEduc 2007:4 bibliografi.
Mathematics competitions 2007:2 – Sedan man började ha matematikolympiader i Colombia har detta haft en positiv inverkan både på matematikundervisningen och matematiken som sådan i landet och regionen. Matematikolympiader i Albanien. Referat från sommarens internationella matematikolympiad i Hanoi.
Journal of computers in mathematics and science teaching 2008:1 – Online-stöd i matematik för elever i high school gav bättre testresultat än för dem som inte använt tjänsten – detta gällde även för minoritetselever. Datorspel i matematik (t. ex. Supertangram) utformade så att spelet resulterar i matematiklärande och dito engagemang.
Matematik 2008:1 – Efter 35 år avgår redaktörerna Viggo Hartz och Jörgen Kongsted – ny redaktör är Janus Halkier. Smartboards i matematikundervisningen lovordas på Raklev skole i Danmark. Tidskriften har fått en ny avdelning Seminarieredaktionen bestående av två lärarkandidater och i detta nummer presenteras dels idéer till undervisning vilket handlar om spel på mellanstadiet med ämnesinnehållet bråk, decimaltal och procent, dels spelet Tankespind. En artikel med matematiska aspekter av det nya årtalet 2008 – exempelvis får vi en kubikdag den 14 juni eftersom 140608= 52 upphöjt till 3. Ännu en lovsång till IWB, Interactive Whiteboard.
Nämnaren 2008:1 – Om skillnaden mellan ren och tillämpad matematik och hur det påverkar undervisningen. Förebygga matematiksvårigheter. Att validera vuxnas matemtaikkunnande. Lära sig matematik på ett annat språk.
Educational studies in mathematics Vol. (2008):1 – Om läsförståelse vid bevis i geometri. Elever som har klättrat beskriver matematiskt i ord och teckningar sina erfarenheter.
International journal of science and mathematics education 2008:1 – Matematiklärarstudenter från USA och Australien deltog i ett projekt att under en termin studera månen och genom diskussioner på nätet jämföra sina observationer, vilket ledde till att de lärde sig mycket matematik och att använda ny teknologi, men de hade inga planer på att använda den sist nämnda kunskapen i sina egna framtida klassrum. Undersökning om huruvida kursplaner i matematik innehåller momentet bevis.
Teaching children mathematics Vol. 14(2008):6 – Att använda sig av skriva bloggar som ett moment i matematikundervisningen. Portugisiska förskolebarn gör geometriska upptäckter.
MatematikMagasinet nr 38 2008 februari – En fråga angående Pascals triangel. Rationell trigonometri. Fyrkantens tyngdpunkt. Redaktören efterlyser ett bevis för en egenskap angående en liksidig triangel. En annan frågeställning gäller talet 19 upphöjt till 19.
NCTM News bulletin 2008: Jan/febr. – NCTM presenterar sin ståndpunkt angående små barns matematik. Avdelningen Student math notes tipsar om hur man kan bli en matematikmagiker och trolla bort sin mattelärare.
Mathematics teaching 206 2008: jan. – Tillverka och arbeta med kalejdoskop i Cabri. Adrian Oldknow skriver om kubism och Cabri – här kan man använda sina fotografier på byggnader och annan arkitektur. Modeller som förenklar multiplikation med bråk.
International journal of mathematical education in science and technology 2008:1 – Ett förslag till en extrakurs i matematik för gymnasister så att dessa sedan ska klara universitetsmatematiken. Problem, hypoteser och några tillämpningsmetoder för talteori. Berqvist, Lithner och Sumpter resonerar kring uppgifter i gymnasiematematiken.
Journal of mathematical behavior 2007:4 – Brousseau om arbete i klassrummet där han prövat sin teori att barn själva kan bygga sina matematikkunskaper. En studie som belyser relationen mellan lärares matematikkunskaper och deras matematikundervisning. Ewa Bergqvist har skrivit en artikel om vad för sorts matematiskt resonemang som krävs för att klara universitetsmatematiken (calculus courses).
Mathematica Scandinavica Vol. 101(2007): 2 – Mats Andersson, Chalmers, har skrivit en artikel om en generaliserad Poincaré-Lelong formel.
Medlemsutskicket, Svenska matematikersamfundet 2008:1 – Recension av Stubhaugs biografi över Gösta Mittag-Leffler. Lennerstad om tillämpad matematik, semantik och intuition.
Meddelanden från Åbo Akademi 2008:2 – Jukka Corander, ny professor i statistik vid Åbo Akademi, arbetar med bayesiansk statistik.
School, science and mathematics 2008:2 – Matematiklärares medvetenhet om sitt eget sätt att förmedla undervisning. Synpunkter på ämneskunskaper och pedagogiska kunskaper för matematikundervisning.
PRIMUS 2008:1 Special issue: Integrating mathematics and biology – Metod som motiverar biologistudenter att studera elementär funktionslära. En universitetskurs i matematik avslutades med ett arbete om
ålderstrukturer i en population.
Mitteilungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik No 84, 2007: Dezember – Inbjudan till ett forum för matematikundervisning för begåvade barn, den 4 april i Braunschweig. Bolognaprocessen och högskolematematiken.
Normat 2007:4 – Matematiska knutar och hur dessa framställes. Arkimedes arbelos (se även pärmens framsida). Om trianglar med given omkrets och area.
Meddelanden från Åbo akademi 2008:3 – Frank Lester utses den 23 maj till Pedagogie hedersdoktor vid Åbo akademi för sina forskningsinsatser inom matematikens didaktik, särskilt med tonvikt på problemlösning och metakognition. Fakulteten uppskattar även hans stöd för en vetenskapligt baserad utveckling av matematikdidaktiken i Norden.
Innehåll: MD