Tidskriftsnytt, februari, 2007

Forskning och framsteg 2007:2 Tema: Arvet efter Sovjet – Ett 20 sidor långt inslag omtillståndet hos de ryska nationerna. Under rubriken Pedagogik kan man läsa om Per Nilsson som disputerade i ämnet sannolikhet i matematikundervisningen och som anser att det finns goda förutsättningar att införa sannolikhet i undervisningen tidigare än idag.
International journal of computers for mathematical learning 2006:3 – Att arbeta i geometriska datorprogram med 12-åriga elever – här med exemplet att dra ut en kvadrat till en rektangel och tvärsom samt de matematiska begrepp, vilka är förknippade med detta och med dessa figurer. Det faktum att så många elever ser är-lika-med-tecknet som ett operationellt tecken förklars delvis med kulturella faktorer.

Mathematics teacher Vol. 100(2007) Special issue. Historiska tillbakablickar och artiklar från äldre årgångar. – Gestaltpsykologi och matematisk förståelse (1930s). De frågor eleverna ställer under matematiklektionen – säger de oss någonting om kvalitén på lärarens undervisning (1960s)? Vad ska eleverna ha med sig från algebra- och geometristudierna då de börjar universitetet(1980s)?
Förskolan 2007:2 Tema: Möten med föräldrar. – Förskoleklassen Solen i Bockstensskolan, Varberg gav sig ut på ett matematiskt rymdäventyr. Förskolan Älven i Överkalix bjöd in till föräldramöte med fokus på matematik.

L’enseignement mathématique 2006:3-4 – Artiklar med matematiskt innehåll. En avdelning är en bibliografi över böcker inom ämnet uppdelad i olika aspekter.

NOMAD 2006:4 Temanummer om inlärningssvårigheter i matematik. – Olof Magne skriver om forskningen av matematiksvårigheter i ett historiskt perspektiv. Ann Ahlberg om matematikundervisning med barn med funktionsnedsättningar. Lene Lindenskov om matematiksvårigheter och inkluderande undervisning.
MatematikMagasinet nr 32, 2007: febr. – Harmoniska tal. Gyllene snittet och konstruktioner av detsamma. Vektorer i geometri. Uppgifter och lösningar från Georg Mohr-tävlingen 9/1 2007. Två Opgavehjörner.

Matematik (Danmark) 2007:1 – 2007 – årtusendets första tal i 9:ans tabell; talet även kan tas som utgångspunkt till en magisk kvadrat med 81 rutor. Danska som andraspråk i matematiklärandet.

Equals 2007:1 – Ett pärlband kan användas som tallinje eller till att forma en cirkel. Hur mycket ska läraren hjälpa till vid elevernas problemlösning? För att förstå den globala uppvärmningen kan man utgå från några oss själva näraliggande temperaturexempel. Studera snöflingor och vad som är gemensamt för deras mönster. Tips till lärarassister hur de kan ta en aktiv del i elevernas matematiklärande.

Philosophy of mathematics education journal. Detta är en fritt tillgänglig e-tidskrift. Senaste numret är från december 2006. Se innehållsförteckning …
Skogen i skolan 2007:1 – Skolskogen är en utmärkt plats för eleverna att få en uppfattning om begrepp som längd, yta och volym.

Mathematics teacher Vol. 100(2006):4 – Extraundervisning för lågpresterande elever i att tolka diagram till en trolig verklighet och formulera den i ord. Gymnasieelever undersökte olika yrkens krav på matematisk kompetens.

Teaching statistics 2007:1 – Metodkritiska klassrumsdiskussioner utifrån statistiska uppgifter om att mobiltelefoner kan orsaka cancer. Statistiska modeller som hjälp vid matlagning då alla bredvidrätter ska vara färdiga samtidigt som huvudrätten. Angående språklig exakthet vid jämförelser mellan tal – missförstånd uppstår väldigt lätt ofta förekommer ofta i exempelvis tidningsartiklar.

Journal of mathematical behavior 2006:4 – Skovsmose presenterar tre exempel på förhållandet mellan matematikdidaktisk forskning och klassrumspraktik. Sker matematisk förståelse då vi går från konkret till abstrakt eller från abstrakt till konkret? Ännu en artikel om var inlärning sker mellan det konkreta och det abstrakta – här vid tolkning av grafer.

Forskning & Framsteg 2007:1 – Vad säger oss siffrorna över antalet döda i krig – är de faktiska eller är de politiska siffror? Under rubriken Hjärnbruk på sista sidan presenteras ett geometriskt problem.

International journal of science and mathematics education 2007:1 – Jämförelse mellan amerikanska och japanska grunskollärares förmåga att i text tolka rationella tal.

International journal of mathematical education in science and technology 2007:2 – Undersökning bland elever från årskurs 3 till 13 hur de resonerar vid arbeten med sannolikhetsproblem. Problem från gamla matematikböcker kan presenteras för dagens elever; de nya förslagen till lösningar kan sedan jämföras med de gamla.
Tidskriftsnytt